Stallrosen

Alla inlägg den 3 augusti 2011

Av Kerstin - 3 augusti 2011 23:00

Allt för ofta tycker jag att man hör folk säga att de har alldeles för bra häst i sin ägo. Jag har säkert sagt det själv lika många gånger som jag hört det. Man kan även höra på träningar/tävlingar samma sak. Men då måste jag ju få fundera på vad en "för bra" häst är egentligen!? Att man har "fel" häst i förhållande till sin egen ridning och kapacitet, det är en sak. Att man som jag skrev i tidigare inlägg, knappt kan sitta kvar när hästen rör sig eller att den hoppar så stort/kraftfullt att man trillar av. Eller att den har så mycket go i sig att man inte klarar av det. Men betyder det att hästen är "för bra" eller betyder det att jag som ryttare inte klarar av dess kapacitet?

Om vi tar vår älskade lilla Prins som exempel. Han var ju på tok "för bra" för mina barn när jag köpte honom. Men utan honom har de å andra sidan inte varit där de är i sin ridning idag. Hans kapacitet som ridponny har gjort mina barn till glada och trygga ridande barn. Men hade de kunnat mer när de fick honom så hade de kunnat utnyttja hans ridbarhet på ett bättre sätt. Alltså var han egentligen "för bra" för dem, eller??

Så går deras tokiga mamma och köper en 4-åring med bra kapacitet att bli en riktigt bra ponny.

  R.I.P lilla Sockertoppen   

Var hon "för bra" för oss?? Ja, kanske eller nej jag tror inte det. Jag är övertygad om att hon blivit den perfekta ponnyn till mina barn. En snäll, lyhörd och rolig kompis i alla lägen. En häst som är så känslig och mjuk som hon var, är ofta så fina att rida. Ryttarna lär sig vara fina i sina hjälper. Så nej, jag tror inte hon var "för bra" för oss, jag tror hon var perfekt.

Curre Bus då??

   

Han är också en bra ponny. Men inte heller han är för bra för oss. Han är snäll, lyssnar på en och kommer att utvecklas till en härlig individ och ridponny. Kanske kommer han att kunna hoppa små hus, men inte mina barn. Men det betyder ju inte att de inte kan rida ut på honom och ha skoj i skogen och då är han ju inte "för bra" för dem, då är han ju perfekt. Eller hur!?

Så länge man klarar av sin häst/ponny så anser inte jag att de kan vara "för bra". Då är de perfekta. En häst med mer kapacitet/kunskap än sin ryttare kan utveckla sin ryttare, precis som en duktig ryttare kan locka fram lite mer ur den ordinära hästen, som vi vanliga Svenssons oftast rider. Så kan vi inte enas om att det inte finns "för bra" hästar/ponnyer, (men däremot så kan ibland ryttarens kunskaper/kapacitet inte passa ihop med hästens).

Svammel igen eller har ni åsikter??

Av Kerstin - 3 augusti 2011 22:59

Sov lite för länge idag, men vid första försöket att vakna så var jag så trött att jag mådde illa, så jag sov vidare en stund till, skönt!

Efter att ha gjort stallet så släppte jag ihop Prins och Curre, gick ju hur bra som helst. De skrek lite, Prins visade vem som var "hingst" och så sänkte sig lugnet.

           

Gick ju bra!

Sedan blev det ett dopp i poolen, så skönt och riktig bra temperatur idag!

  Simtävling?

På kvällen så red dotter en sväng på fina Prins och jag gick med hundarna. Hade fläktat hela dagen, men naturligtvis så slutade det när jag skulle gå, flugor och kvavt, fy...

Hemma igen och Curre fick på sig westersadeln. Han brydde sig inte ett dugg om den.

Man måste ju få kolla lite... 

Så det är nog att den andra ligger och guppar lite som han reagerar. Eller så vill han verkligen bli sonens cowboy ponny! Snygg är han ju iaf!!

Dottern fotade idag med varierande resultat.   

Visade en bild på ben någon gång och sade att jag tyckte det var fräckt och barn lyssnar tydligen ibland ialla fall...   Nästa gång blir det med vita benlindor och mer skärpa i bilden.    

  Här ser han ju nästan stor ut!

  Visst passar han i det ljusa tränset!! Blir nog ljus brunt till honom..

Hoppas eran dag har varit bra. Jag är SÅ nöjd med min!! Fler överraskningar är på ingång!

Skriver

Kerstin

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14
15 16
17
18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards