Stallrosen

Alla inlägg under augusti 2011

Av Kerstin - 22 augusti 2011 23:31

Kallade in grannen som har bruksnordisar som extra hjälp vid lastningen idag. Är så tryggt med sådana människor. Lika lugna och trygga som sina hästar..    Tog 30 sekunder så stod hon på transporten och luckan var uppe. Att hon sedan inte var nöjd med sin lilla husvagn är ju en helt annan sak!! Hon stampade, sparkade, skrek och gick omkring. Och inte blev det mycket bättre när jag körde iväg heller. Men efter några km så lugnade hon ner sig. Men då kom regnet!! Det var kolsvart på himlen och så öppnade den sig och det bara vräkte ner regn. Så jag kan förstå att hon var lite upprörd. Precis när regnet avtog så kom en långtradare och körde upp tätt bakom transporten, han backade inte undan förrän hon var helt hysterisk där inne och transporten svajjade kraftigt åt sidorna. Fasen vad less man blir på dem, fattar de inget!!   Hade jag kunnat gå åt sidan har jag ju gjort det, men är det vajjerräcke så finns det liksom ingen plats. En sådan gång önskade man ju att hon åkt lastbil istället!! Så mycket bättre. Som tur va så slutade regnet och lastbilen försvann, så resten av resan gick bra. 

Hon hade lite bråttom ut, men sedan knatade hon lugnt upp till stallet och i krubban fanns godis och massor med hö på golvet, MUMS sa hon!! Efter 1 minut så hade hon kommit på att det stod en snygg kille i boxen brevid och hon blev blixtkär och super brunstig...   Som tur va så kunde de sticka in huvudena till varandra och mysa.  

När jag kör transport så brukar jag gå ut en bit på väggrenen om det är möjligt, men jag ligger inte kvar där längre än nödvändigt. Vissa bilister verkar tro att vi som kör släp SKA köra där hela tiden, andra uppskattar att man går undan. Hur gör ni när ni kör häst/släp??

Har normalt inget emot att köra transport, men ska hästen åka långa sträckor så har jag blivit lite nojjig med åren, man har väl sett för mycket antar jag. Tycker de åker så mycket bättre i lastbil. Önskar att jag hade en liten lastbil som man kan köra med b-kort. Vad tycker ni om transport VS lastbil??

Kändes ialla fall bra att lämna henne där och mina kidz fick varsinn överraskning från dem!! Dem får ni se i morgon!!  

Natt i natt!!

Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 22 augusti 2011 12:59

Tog ut min kortbenta människa på en skritt tur i skogen idag för att försöka få henne i lite bättre form, så hon håller för att rida omkring på mig i framtiden. Det brukar ju gå så bra, hon sitter där uppe och filosoferar och jag går på i min takt och filosoferar.. Men inte idag inte... Det började med att jag inte fick putta ner henne från pallen hon har när hon stiger upp på mig (väx på dig så slipper du pallen...). Hmpf.. Det har ju gått tidigare, men nähä, inte idag, fick finna mig i att bli lite bannad och stå still. Sur kart där, tål inte lite skämt..

Sedan intog jag min vanliga lunk och gick nära de träden med grenar som sticker ut, men fick jag det idag då??? NÄÄÄÄ!!! Nähä, då skulle jag helt plötsligt ta ut svängarna och kliva bland stenar och rötter?! VA!!!! Jag är ju för sjutton ett renrasigt fullblod!! Skulle jag sätta fötterna vart som helst!? VA???

Ja, ja, surtanten där uppe fick som hon ville... Så kom vi upp på den stenfria vägen, jaha!! Då fick man helt plötsligt inte pulimasa sig fram, nähä!! Här skulle man tydligen skritta på med långa steg. Hörde hon muttrade något om att jag som hade så långa ben kunde gått använda dem.. Själv anser jag att hon med sina korta ben gott kan gå själv!

 

Så kom vi upp till korsningen och där brukar jag alltid stanna och fundera vilken väg vi ska ta eller om vi överhuvudtaget ska gå någon längre bort. Men tror ni det gick idag då?! Nähä då!! Eftersom jag hade fått upp så bra tempo, så hann jag liksom inte med det, tänkte bromsa upp, men då klämde de där korvstumparna till ben om mig och jag fortsatte av bara farten.. Väl inne på den stigen så fick jag inte heller gå som jag ville, men på ett ställe så tog jag ut min hämnd och gick under en gran så matte blev alldeles blöt!!!  

Så kom vi ut på travvägen och jag kom på mig själv att skritta på med långa härliga steg, öronen hade jag spetsade framåt, kanske inte var så tokigt det här ändå... Idag längde matte ut vår runda och ville att jag skulle gå ner för hela långa backen, jag försökte vända, men det är så mycket svårare när man skrittar på framåt... Hmmm.... Ner för backen och upp igen, jag har svårt att gå uppåt, tar korta steg, jobbigt att ta i, försökte trava men det fick jag inte för matte...

Men sedan skulle vi trava, tjohoo sa jag och körde upp huvudet i vädret, men då fick jag minsan inte trava... Nä, då. Ordning och reda sa matte och visade hur hon ville att det skulle vara.. Ja ja, jag kan väl springa och kröka på nacken tänkte jag och drog iväg, men nähä, det dög inte heller. Tydligen ska man trava på med hela kroppen.... Fattar hon hur jobbigt det är!?!?!?!? Nåja, fick ju försöka göra henne lite till lags så man kom hem någon gång!! In på stigen igen och jag ilade på med korta snabba steg... Alla vill väl hem fort va?! Inte kärringen på min rygg inte... Nähä då... Då fick jag stå still, böja lite på halsen, gå runt träd och så vidare... Suck, vilken attants förbaskade rödtott hon är. Fick ge mig tillslut, var ju super jobbigt att stå still och vi ska inte prata om alla träd som jag måste ta en omväg runt. Till slut fick jag ialla fall matte att ge mig hela tygeln och jag lovade att gå lugnt hela vägen hem, vilket jag även gjorde. Verkade enklast så...

Hemma igen så fick jag lite extra mys och lite pellets.. Hmm, kanske lönar sig att göra som den där kortbenta rödtotten säger... Ska fundera på det...

Nu ska jag ta mig lite lunch hö i hagen och snacka med Sydney.. Ikväll ska hon tydligen åka, hi hi, tror dom ja!!   

Skriver

Secret

Av Kerstin - 21 augusti 2011 21:47

Fast inte till mig då förstås...

Tog en så gott som hästfri dag idag, hade lovat kidzen att sista dagen på sommarlivet skulle bli lite roligare än att bara vara hemma, så vi packade oss in i  bilen och for på marknaden och åkte lite karusell.

   

Virvelvinden 2 ggr och sedan var jag väck! Helt yr och illamående. Vad är det som händer??? Mådde ju illa av att åka vattenrutchbana också när vi var på Himlabadet..

Det första jag lyckades med när jag kom dit var att stöta på Mittsvenska Ridtravarförbundets tält och där hade de en bomlös ponny sadel..

   

Nära på ny, använd ett 10-tal ggr.

Ringde upp ägaren och visst fick jag låna hem den och pröva. Så efter att ha satt sprätt på lite pengar och ungarna fått åka lite mer karuseller än vad mamma klarade av så begav vi oss hemåt för att pröva sadeln.

Tyckte inte den låg helt hundra på Prins, men det visade sig att den inte varken ruggade honom på ryggen något eller gled iväg framåt trots att han gjorde några stört dykningar efter gräs. Dottern gillade sadeln så...

  Dottern tog svart idag, hon hade ju varken blå eller gröna ridbyxor...  

   Dagens "Kodak moment"!!  

  Tack för att du finns!  

Dottern skötte av Prins helt själv medan jag fixade resten av stallet och hästarna, samt att hon skötte om Curre och sadlade på honom den nya sadel, låg perfekt på honom, så vi behåller den. Inget kliande i ögonen och inget snorande idag!! Härligt!! 

Ja det var vår hästfria dag... Ibland måste man få göra lite annat också, eller hur!?  

Skolstart i morgon och ungarna längtar!

Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 20 augusti 2011 23:52

... Dressyren på TV. Mmmmmm, vad härläigt roligt det ser ut... Längtar efter att få göra dessa rörelser igen. Vilka rörelser gillar ni bäst?!

Jag har alltid trott att jag skulle tycka piaffen eller passagen var häftigast, men det visade sig var piruetten. Tänk er själva att sitta på 500 kg kraftpaket i galopp, samla ihop det och galoppera runt på stället, SÅ mäktigt!!

Vilket är ert bästa ridminne??

Undrar

Kerstin

Av Kerstin - 20 augusti 2011 17:47

Eftersom sambon är bortrest över dagen så betyder det att jag kan tillbringa precis hur mycket tid jag vill i stallet, vilket jag egentligen gör varje dag...   Känns liksom bara mer ok när jag är ensam, knasig känsla egentligen...

Blev lite städning, förstår inte att det alltid behövs?? Sedan fixade jag lite extra med Curre, älskar ju att pyssla med de små. Så här snygg blev han inför ett litet kort pass (började regna ordentligt, så vi avbröt).

Kan inte bestämma mig vilken av bilderna jag gillar mest...    Han står lite bakom sig på båda bilderna, men han var så nyfiken på mig, så han smög sig fram lite..

    

Lite suddig bild när vi går, men han ser så fin ut!!


  Så, hur fin är eran ponny en regnig dag i augusti?!  

Så det enda som egentligen fattas nu är en ryttare, en duktig en som kan utbilda honom lite mer än vad mina kidz kan. Mycket kan man ta från marken, eller eg kan man ju ta ALLT från marken, vilket jag kommer att göra, men jag skulle vilja att någon rutinerad ryttare tävlade honom lite i början så att allt gick lugnt och fint till. Dumt att någon liten nervös son eller dotter gör tävlingsdebut på "riktigt" samtidigt som han gör det. Trots allt så är han ju faktiskt hingst också. Man vet ju aldrig hur han blir på en framridning, trots att han är lugnet själv just nu.

   

Bjuder på dessa 2, trots att jag HATAR att vara med på bild...   

Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 20 augusti 2011 09:14

...sälja vår Prins, funderade bara om man var ego när man behöll en så fin barn ponny, istället för att låta någon annan ta del av honom och hans kunskaper. Prins gillar ju att bli körd så bara jag lyckas komma ihåg att köpa nya däck till vagnen så är ju inte det något problem. Sedan håller han ju Curre på mattan, så arbetslös kommer han ju inte att bli hos oss heller. Idag ska han lastas tillsammans med Sydney, så ska jag se om hon står kvar då. Stannar hon kvar så jag får upp luckan så kan man ju lasta ur honom fram sedan. Gillar verkligen små shettisar!!   Han har för övrigt blommat upp den här sommaren. Jag tror det är en kombination av att han vilat ganska mycket och att Curre kommit, nu har han någon att "busa" med och som han kan läxa upp. Lukas och han var ju aldrig bråkiga så, de bara busade. Men Curre försöker ju ibland att vara lite större än han är, men tji får han.   

Fick ett toppen tips på mailen idag av Anna idag. Har ringt Anna!! Väntar bara på svar!! Ungefär vad jag letat efter, men gett upp.

Har ju haft ett till fullblodssto på lut, men har tackat nej till henne. Tiden räcker inte till och så vet jag ju aldrig hur det blir med jobb i framtiden. Däremot kan jag tänka mig att någon gång i framtiden köpa mig ett litet fint fullblodssto, som ska betäckas med Curre, vilken sportponny det kan bli!!! Idag kanske vi hinner bort och kollar på hans avkomma, som är just en sådan!! Synd man inte har tid och plats för att ta fram en redan nu, som en framtidsponny till barnen!!  Drömmar, drömmar!!  

Ska prova lasta Secret idag också, när ändå transporten står där. 

Barnen har nedräkning till skolstart, "Bara 1 dag kvar, om man inte räknar med idag!"   De längtar!!

Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 19 augusti 2011 22:10

Skrittade ner till min ridbanan i skogen, dvs en äng. Secret vet exakt vart "utgången" är. Men jag (som oxå har rött i mitt hår) är lite listigare än den långbenta damen. Det tog ca 15-20 minuter innan hon kom på att hon passerat "gå" flera gånger utan att vetat om det.    Men när hon väl kom på det så protesterade honm vänligt men bestämt. Tyvärr lyckades jag även nu lura henne att gå fel väg och vi hamnade på nästa äng. Hon tycket det var toppen!!   Vis av erfarenhet så bröt jag innan hon hann inse vad jag gjort. Elaka jag!! 

Hovis sa att hon var mycket stelare i vänster sida än i höger, samt att höger hov är större än vänster, så visst är det något. Ska kolla med Lisa, en kollega och ET. Blir nog bra.

Men martingal i skogen är nog inte helt fel....  


Hoppas ni haft en bra häst dag!

Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 19 augusti 2011 16:53

.... Nä, men hovis var på mig som attan idag, tyckte det var synd att en så fin ponny bara skulle bli stående när Curre väl fungerade och eftersom sonen redan var för lång för honom så var det ju inte långt kvar innan dottern inte skulle rida honom något mer. Och visst ligger det något i det han säger. Prins skulle få 2 nya små mattar, en shettiskompis och få följa med som maskot på travtävlingar. Tror han skulle gilla att få vara så mycket i focus. Men nä, jag är ego och behåller honom, som vår egen maskot!!

Han har gett oss så mycket... 

     Och han kommer att fortsätta vara tryggheten för våra yngre förmågor.

Vad tycker ni??? Är man ett stort ego som behåller honom eller är man snäll??


Gick bra att sko både Sydney och Secret, samt verka Curre och Prins.

Nu när jag skulle lasta Sydney så går hon så snällt på transporten och så backar hon ut lika snällt när hon ser mig där bak... Stolla!!! Så nu får jag vänta med att skjutsa upp henne tills på söndag. Tror jag ska ta mig en ridtur nu när damen har skor.

Skriver

Kerstin

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14
15 16
17
18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Skapa flashcards