Stallrosen

Alla inlägg under augusti 2011

Av Kerstin - 13 augusti 2011 23:27

... Eller i alla fall tagit mig en skritt tur på Secret, gick ju precis hur bra som helst! Vi såg en travare genom skogen, på väg upp till travvägen. Secret stannade till och kollade, "Hmm, ngt skumt där mellan träden, vill inte gå dit". sa Secret. "Jodå, sa jag. Inget farligt." "Ok, säger du det så.."    Underbart! Trots sin höjd så kändes hon "liten" att sitta på, smal och inget framför sig!! Men jag vande mig snabbt, på hemvägen kändes allt ok. Vi provade att ta tyglarna och ställa lite till höger och vänster samt trava några meter. Lite stel, men samarbetsvillig. Vill ha en häst till att rida och träna med!! Så kul att ha något att se fram emot!!

En bekant var inne på jobbet idag och peppade mig att visa Curre på 3-års. Hon skulle visa sin 3-åring, ett welsh sto, ska bli kul att se, för även om jag väljer att inte visa Curre så ska jag ju dit och kolla.

Till veckan ska Curre och jag påbörja arbetet för hand på riktigt. Efter nästa helg ska vi traska bort till grannen och be honom hjälpa oss att anpassa selen och sedan ska även inkörningen påbörjas. Blir mycket olika jobb för den lilla killen nu framöver, en vintern kommer ju att bjuda på vila då snön ska skottas, så det är lika bra att köra på. Nya däck till vagnen ska också inhandlas, då dottern vill köra Prins igen.

Ha det så bra!

SSkriver

Kerstin

Av Kerstin - 12 augusti 2011 23:24

För era snälla och fina kommentarer!! Jag lovar att svara och kolla igenom era bloggar allt eftersom, men just nu är det kölista på en dator..


Dagen har bestått av "bergsklättring"!! Vi for iväg till grannstaden och naturreservatet där. De har grottor som sonen varit i genom skolan och han ville så gärna visa oss dem. Gissa om vi kommer att ha träningsvärk i morgon?! Som vi har klättrat och gått!! Phu!! Men otroligt vackert!! Ca 100 bilder blev det idag!

Hemma igen så skulle ju hundarna ut!! Jag har gått MYCKET idag! Longerade Curre, sadeln ligger inte bra, ska pröva Prins sadel nästa gång. Har bestämt att strunta i 3-års. Vi har ännu inte hunnit löshoppa och han är lite svullen i ett framben, vill inte överanstränga honom. Så nu satsar vi på att få honom ridbar och lite löshoppning. Nästa höst borde han vara klar för kvalitèts istället.

Prins och Sydney fick mys och Secret fick en ordentlig genomgång av borsten. Oj vad hon myste. Underläppen hängde i golven och ögonen föll igen på henne. En riktig mys tjej. Plockade bort en fripassagerare i form av en fästing, urk!! Prövade Sydneys sadel på henne och den låg som en smäck!! Betydligt bättre än på Sydney, vilken tur!! Hoppas på en skritt tur i morgon, för på söndag kommer det ett par och kollar på Sydney. Håller tummarna att allt stämmer, för då blir hon kvar inom "räckhåll".

Secret är väldigt sårig på ben och lite små skavanker här och där på kroppen och huvudet. Men det har väl varit tufft i hagen. Vi ska spola av henne någon dag framöver, men benen pysslades om idag utan större protester. En annan positiv sak är att trots att hon är fullblod och barfota så traskar hon totalt oberört över grusgången ner till hagen! Att sedan fötterna inte ser riktigt fina ut kommer väl. Vet hur fullblod kan vara. Men öm i sulorna är hon inte och det är bra!

Massor av muskler fattas och det ska vi så sakta bygga upp under hösten och vintern. Men nog tycker jag hon har en skaplig exteriör för att fungera som ridhäst och springa runt lite med mig på ryggen. Verkar vara väldigt snäll också.

Hoppas ni också haft en underbar dag!

Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 12 augusti 2011 10:15

Är på väg på äventyr, men bjussar på dessa 2 halvskapliga bilder från igår!

  Talinums Secret!

  

Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 11 augusti 2011 20:26

Hon har kommit!! Min Secret!!! Tjohooo!! Väldigt smutsig, ganska mycket små sår och lite ofriserad, men så fin!!

När hon är badad, ryktad och allt är som det ska kommer hon att ha en fuxfärg, som kommer att glimma som guld i solen, bläsen, alldeles jämn och fin, kommer att vara kritvit, precis som hennes 3 vita strumpor. Den långa benen kommer att dansa fram på dressyrbanan.


  



Japp, precis så kommer det att bli!!    Hon har VÄLDIGT långa ben och VÄLDIGT hög manke, hon ska tydligen vara 168 cm, Sydney är 167 cm, men kan tala om att Sydney såg ut som en liten köttbulle brevid henne!!   Sydney, en bastant, dam och så kommer gracila Secret!! Fniss, såg lite roligt ut, men bägge är så fina!! Fattar mig inte riktigt på denna dator, så bilderna kommer i morgon, ska tvinga sambon att samarbeta ikväll.

Resan hade gått bra och transport killarna berömde henne, lugn och fin. Lika lugnt klve hon ur lastbilen och ställde sig för att äta. Visst tittar hon på sakerna på gården, men hon traskar ändå förbi dem utan problem. Stallet hade hon däremot ingen lust att gå in i, kanske trodde hon att det var ännu en transport, så jag fick öppna bägge dörrarna, då var det inga problem. Fick stå inne och äta och dricka lite och nu tog jag bägge samtidigt och gick ner med dem i sommarhagen, inga problem!! Ingen wow trav, men helt ok, vinner otroligt mycket mark i galoppen, underbart!!

Ett nytt kapitel i mitt liv har börjat, vill ni hänga med på vår resa?!


Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 10 augusti 2011 21:05

Bidde ingen häst idag... Blir i morgon, så den får sova en natt till i stora staden. Antagligast jag som yrslade till det eller så var transportören lite virrig när vi pratades vid. Men imorgon!! Och egentligen passar det bättre, så är jag väl kanske utsövd efter att ha fått sovit en natt och så slutar jag redan vid 17-tiden, blivit lovad att smita iväg om transporten kommer tidigare. Har jag sagt att jag älskar mitt jobb.   

Annars inget nytt att förtälja.... Eller egentligen har jag det, men det får vänta...

Svarar på era kommentarer i morgon!!

Skriver

en sjukt trött

Kerstin

Av Kerstin - 10 augusti 2011 10:00

.. är den här!!! Tror knappt jag fattat det än. Jag har blivit med häst!? Hur gick det till?? Vet knappt om jag vågar berätta, ni tor ju att jag är galen!!!    

Och vem vet....

Satt i alla fall en natt och kollade på hästannonser, något som jag faktiskt normalt sett inte gör. Men har gjort det några gånger nu sista veckorna. 3 annonser fastnade sådär lite extra... En var på tok för dyr, men jag kunde inte släppa den. Visade sig att hon kunde tänka sig gå ner i pris, hmmm intressant... Ringde på en annan av dem. Den hade också något jag verkligen gillade, var nära på att köpa den, men så kom svaret på den här och jag tänkte skippa att ringa upp ägaren, men det vore ju dumt tänkte jag... Och nu är den alltså på väg upp, hem till mig!! Dock har jag VÄLDIGT svårt att släppa mitten hästen.... Den dyra, var lättast att släppa.... Men den var fin den med! Så nu håller jag tummarna att mina förväntningar uppfylls! Och vilka är det då? Jo, att få en häst att kunna rida regelbundet, åka på någon träning då och då, samt ev styra runt någon dressyrbana i framtiden. Lätta klasser duger fint för mig, vill bara träffa folk och ha en trevlig stund, om jag vinner är det bara en ren bonus...    Och för alla er som inte vaknat eller känner mig, så var det sista ett skämt! Eller.....

Gick helt och hållet på magkänsla, finns inte en chans att jag skulle åka 100 mil för att titta på en häst. På sin höjd så skulle jag kunna tänka mig att åka till grannen eller så...   Litar på min magkänsla, mina kunskaper och min tilltro till andra människor. Brukar gå bra, men någon gång ska det väl gå åt fanders också..

Så nu har nedräkningen börjat, är lite frustrerad över att jag inte är hemma när den kommer.... Men sambon får ta emot och stalla in den. Hoppas det går bra!

Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 9 augusti 2011 21:18

... Så står MIN Secret och mumsar hö i sin box!! Låter det inte härligt!!


  


Jag glad..... Lite då...


Annars blev det till att göra hage idag. Fick ÄNNU mer mark av grannen idag!! Så nästa sommar klarar jag mig kalasbra!! Fick även en fin ridbana, eller tips om att det var bra att rida där och att jag fick!! Men nästa sommar blir det hage där. Kan kanske behövas liten skogsdunge mellan små pojkarna, vem vet.


Tja, får trevliga telefonsamtal mest hela tiden jag... Vet inte vad som händer... Men kul är det och taggad är jag. Nu hoppas jag bara att det löser sig med fina Sydney.

Ha en toppen kväll!!

Skriver

Kerstin, som fick jobb inatt!






Av Kerstin - 9 augusti 2011 00:25

Trött som attan i morse när jag kom hem, men vaknade ändå i bra tid och ganska pigg dessutom.

Blev en heldag med hästarna, först så tvättade vi av Prins och sedan så bar det iväg med honom och Curre till ridhuset. Blir min gamla klubb. Blev välkomnad av ridskolechefen, som tyckte det var kul att vi valde att åka en bit extra bara för att komma till dem (nu oss då!  ). Detta skulle aldrig ha hänt på andra klubben. Curre lastade sig själv hemma och stod snällt kvar på transporten efter att jag fällt luckan och tagit bort bommen, så jag kunde gå runt och backa ut honom själv. Sedan stod han helt coolt medans jag sadlade Prins och hjälpte dottern. Klev lugnt in i ridhuset och det enda han "reagerade" på var en pall och så tittade han lite fundersamt på skottkärran. En annan häst, ett sto, kom in och red omkring, men han gnäggade bara en gång. Sedan gick vi på promenad upp en bit i skogen och sedan ner igen och kollade lite på när området runt ridhuset och upp på utebanan där det stod hinder. Han bara går!! Gnäggar någon gång då och då till någon häst, men stressar inte och blir inte hingstig. En underbar liten kille vi köpt!! Prins skötte sig naturligtvis och gjorde såklart succé! En tjej kom till och med in i ridhuset och fotade honom!! Dottern tycket det var skumt att han väckte sådan uppmärksamhet!!  Faktiskt mer än snygga Curre. Men så var han fin i ljusblått för dagen också och dottern matchade fint.   Ingen av ponnyerna reagerade heller på när vi stötte ihop med en hel grupp med hästar i skogen och sedan på utebanan!!

Så har jag pratat med transportföretaget och MIN häst kliver på transporten redan i morgon och landar då rimligtvis här redan på onsdag!! Hur kul ska inte det bli!!!  


 Ungefär så.....


Jaha, var väl dagen i korthet. Inga bilder, de orkar jag inte lägga in i kväll och min dator hade krachat ordentligt!! Men ska byta hårddisk så får den hänga med ett tag till.

Nu sängen, i morgon blir det nya friska tag!!

Skriver

Kerstin

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14
15 16
17
18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards