Stallrosen

Alla inlägg under augusti 2011

Av Kerstin - 3 augusti 2011 22:59

Sov lite för länge idag, men vid första försöket att vakna så var jag så trött att jag mådde illa, så jag sov vidare en stund till, skönt!

Efter att ha gjort stallet så släppte jag ihop Prins och Curre, gick ju hur bra som helst. De skrek lite, Prins visade vem som var "hingst" och så sänkte sig lugnet.

           

Gick ju bra!

Sedan blev det ett dopp i poolen, så skönt och riktig bra temperatur idag!

  Simtävling?

På kvällen så red dotter en sväng på fina Prins och jag gick med hundarna. Hade fläktat hela dagen, men naturligtvis så slutade det när jag skulle gå, flugor och kvavt, fy...

Hemma igen och Curre fick på sig westersadeln. Han brydde sig inte ett dugg om den.

Man måste ju få kolla lite... 

Så det är nog att den andra ligger och guppar lite som han reagerar. Eller så vill han verkligen bli sonens cowboy ponny! Snygg är han ju iaf!!

Dottern fotade idag med varierande resultat.   

Visade en bild på ben någon gång och sade att jag tyckte det var fräckt och barn lyssnar tydligen ibland ialla fall...   Nästa gång blir det med vita benlindor och mer skärpa i bilden.    

  Här ser han ju nästan stor ut!

  Visst passar han i det ljusa tränset!! Blir nog ljus brunt till honom..

Hoppas eran dag har varit bra. Jag är SÅ nöjd med min!! Fler överraskningar är på ingång!

Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 2 augusti 2011 23:02

Hade ingen riktigt bra sovtid i morse. När jag kom hem och lade mig frös jag som en tok, var med all säkerhet övertrött, då brukar jag få frossa. Sedan sov jag oroligt, vaknade massor med gånger av att jag frös (25 grader i rummet, säkert 30 under täcket..), vid 11-tiden kom grannen med ett gäng höbalar som blivit över från när vi buntade härom dagen, eftersom han måste köra förbi sovrumsfönstret för att komma till stallet så lät det som om han var på väg in i rummet. Slumrade till igen, då ringer mobilen, Curres fd ägare, ringde och frågade om hon skulle komma bort med honom idag. Ok!! Slumrade till när jag hör att en bil kör över gruset, suck!! Gav upp sovandet och gick ner för att fixa lite fika istället. Sambo och son kom hem efter att ha skjutsat dottern till kompis, vi fikade och jag gick ut och gjorde stallet. Så kom lilla Curre hem och de hälsade glatt på varandra innan han fick komma in i stallet och äta lite. Han är så cool. Ny duchad var han också!!

 

Ett dopp i poolen och lite sol på det så var det redan dax för middags stöket. Sedan droppade jag ner i sängen och sov gott någon timme. Så nu är jag på plats på jobbet och filosoferar och planerar för fullt för mina små ponnyer och lite annat, när tid ges. Dax före en kopp java känner jag. Ledig i morgon och då ska vi jobba lite med Curre och tömma transporten, måste verkligen iväg till ridhus nu!! Tiden går så fort!!

Ha det så bra!

Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 2 augusti 2011 21:30

Jag tillhör den kategorin människor som försöker se positivt på det mesta. När jag har träningar så vet jag att alla mina elever sitter på världens bästa häst/ponny. För så är det. Jag tror ingen köper en häst som det tycker är dålig och eftersom man älskar sin vän över allt annat så har man ju alltså världens bästa häst. Sedan kan man som ryttare vara väl medveten om sin och sin kompis begränsningar, men det anser jag vara en helt annan sak. Men vad ska man då ha sin häst till?? Finns det något rätt eller fel i att ha häst. Är det fel att sitta på en häst med bra gång och bara lufsa runt i skogen med, eller ha en häst som hoppar hus, som körhäst?? Är det fel att ha 2, 4 eller 10 fina hästar som bara går och skrotar i en stor hage och "bara" får god omvårdnad och en massa kärlek, men ingen ridning?? Är det fel att behålla den där kanon hästen man köpte för att tävla, men märkte att det var inte riktigt ens grej, men man behåller den ändå och gör det man tycker är kul? Eller tvärt om, är det fel att behålla sin totalt talanglösa kompis som man aldrig kommer någon vart med, men som man ändå alltid blir lika glad över att rida?

(Och lilla Tricko är naturligtvis inte talanglös, tvärt om.   )


Mina prioriteringar inom ridning är:

1: Ha kul!! Det ska vara roligt att gå till stallet och göra det man vill.

2: Var ärlig mot dig själv, har du verkligen den häst som passar dig? Eller är du verkligen rätt för din häst?


Hur menar jag nu då?? Ja att ha kul tror jag all förstår.   Men att ha rätt häst, vad innebär det? Att vilja mer än sin häst anser jag inte är snällt mot hästen. Man måste inse dess begränsningar, kapacitet eller pga fysiken. I det läget pressar man hela tiden hästen att göra saker den helt enkelt inte klarar av. Att vara rätt för sin häst då? Rör min häst sig så mycket att jag knappt sitter kvar på den i traven utan att hänga i tyglarna eller är den så dominant att jag hela tiden måste passa mig eller vara små rädd, då kanske man också bör se sig om efter en annan kompis. Finns naturligtvis fler exempel, men jag tror ni hänger med i resonemanget.

Att ha en "bra" häst, som man klarar av att rida och har kul med, men kanske aldrig når max resultatet med, det är helt ok anser jag. Den hästen har det bra, även om den inte går på max hela tiden. Att ha kvar sin ponny för att man fallit för åldersstrecket, men ännu inte vuxit ur den anser jag också är helt ok, det handlar då om 2 individer som trivs i varandras sällskap och fortfarande har kul och kan träna ihop.

 

Att tävla är inte allt här i livet, men visst är det kul. Vill man behålla sin vän trots att den inte längre kan eller vill hoppa de där stora hindren så finns det ju SÅ mycket annat att göra tillsammans. Eller hur!?

 

Tycker ni jag flummar på för mycket eller har ni några åsikter??

Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 2 augusti 2011 08:45

Hittade ett citat från Kyra Kyrklund (på en blogg här någonstans) som jag tycker är väldigt tänkvärt och lite kul:


En valack beordrar man, en hingst ber man, ett sto skickar man en skriftlig förfrågan till i tre exemplar och får ett tveksamt svar tillbaka.


Det ska jag ha i minne nu med hingstar och sto i stallet!   För nog har Sydney blivit lite stollig sedan Curre kom, ha ha. Hon har blivit lite förälskad i lill killen!

Skriver

Kerstin


Av Kerstin - 1 augusti 2011 08:35

Läste detta hos Caroline och tycker att det är värt att spridas. Jag visste ju detta eftersom vi fått information om det på jobbet, men jag tror många inte vet..

Läs detta. Man kan ju fundera vad vi sprutar på våra hästar när de sedan inte får användas till livsmedel... Och faktum är av man andas väl inte lite av det också när man sprutar direkt på hästen. Inte undra på att man är lite virrig ibland..   Men samtidigt så är det ju dessa 2 medel som är bäst på marknaden idag, tycker både jag och en hel massa andra människor. Mina har klarat sig riktigt bra i år. Jag har haft på Switch först och så sprayar jag Ultra Shield när vi rider eller om det har regnat eller är väldigt flugit ute, vilket det varit i en månad nu. Inte ett enda bett har de fått i år!! Prins har kliat lite i man och svans, men det är pyttelite!! Tack vare dels Marlenes magiska pulver som han får, en gel jag köpt på Hööks och den största orsaken, det har varit knottfritt hos oss i sommar!

Nej, nu ska jag sätta lite fart, börjar ju jobba i natt!

Ha en toppen dag!

Skriver

Kerstin

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14
15 16
17
18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Skapa flashcards