Stallrosen

Direktlänk till inlägg 6 november 2011

Bästa små killar...

Av Kerstin - 6 november 2011 20:58

Både Curre och Sullivan har varit riktigt risiga i sina magar. Antagligast tål de inte gräset när det varit kallt på natten. Nu har de fått stå inne en timme extra på morgonen och fått hö inne på morgonen och även ute som vanligt, detta har gjort att magarna stabiliserat sig på några dagar. I vinter då de kommer att gå ute dygnet runt så kommer de att få torrhö till natten samt att de har halm i utestallet/vindskyddet så jag hoppas de klarar sig. Annars får jag väl utöka torrhö givan. Nu är de i alla fall ok och jag bestämde mig för att "sanera" svansarna och bakbenen på dem. Ställde ut Sullivan på gången och tog en hink med vatten, doppade ner svansen och så fortsatte vi med benen. Åhhh fina lilla Sullivan, stod som ett ljus och lät mig hålla på, trots att han inte helt uppskattade att ha svansen i en hink med vatten. Curre har varit med förr så där är det inga problem, han står som ett ljus han med.    Därefter blev det mys. Curre är helt underbar. Lade upp huvudet på min axel och bara myser, jag kliar bakom, i och runt öronen och han sluter öronen och njuter. Är så glad att jag har så underbara små killar!   

Curre tror jag tyvärr kommer att bli för "tuff" för små barn. Han är VÄLDIGT mycket hingst om man ger honom tillfälle. Räcker med att en dam vänder rumpan till så blir han STARK!! Men vi får se, kanske kan man hålla det under kontroll, annars får jag ta ställning till om han ska kastreras, säljas eller "bara" köras/hanteras av vuxen. Inte för att jag någonsin kommer att släppa barnen ensam med någon av killarna, men ni förstår. Kan ju hända saker när han rids även om man är med. Sullivan har en mycket mjukare sida. Han kan gå med ston i hagen och betäcka så, flörtar och kollar av läget innan han "kliver på". Curre däremot går till ATTACK!! Inga krussiduller här inte, få jobbet gjort och det snabbt. Vet inte om just detta beteende går att ändra på. Någon mer hingst van där ute som vet???

 

Mina  :an!!

Erika frågade hur det gick i ridhuset med Zabina nu i veckan. Tur du har ordning på mig. Jodå, det gick sådär. Lastingen gick kalasbra, transporten dit bra, urlastning mm bra. Vi skulle låna Fridas sadel eftersom vi bara har 14" sadlar och det blir lite litet för Frida. Sadeln låg inte riktigt bra, kom inte ner riktigt, men inte så mycket att det skulle störa ett ridpass tycket jag. Så blev det naturligtvis inte. Zabina stod emot och ville inte mycket. Jag till och med funderade om hon var halt, kanske markerade hon lite. Låst i ryggen... Hmm, skrittades av och sadlades av.. Inte konstigt att hon inte ville gå. Hon var VÄLDIGT ruggig på stora fält på bägge sidorna. Dagen efter syntes inga som helst symptomer av det jag såg i ridhuset och inget sedan dess heller. Så jag får utgå ifrån att det var sadeln som spökade. Vi ska ta en tur till ridhuset snart igen och då med våran sadel så får vi se hur det går.

Var och snabb kollade på lite ponnyhopp tävlingar i lördags, skulle hämta en sadel jag ska prova och de skulle dit så det blev ju bra för mig. Åhh vad roligt det ser ut. Vill också tävla...

Hoppas ni haft en bra helg!

Skriver

Kerstin

 
 
Anna

Anna

6 november 2011 22:18

Vad fina grabbarna är!! Låter klokt att ha dem inne någon timme längre på morgonen. Frosten kan spöka rejält i hästmagar:S

Vad tråkigt med sadeln och Z!!! Hoppas att det går bättre med er egen sadel nästa gång!!

Svar 1: Tack:D Jag tycker väldigt mycket om båda!! Den lilla presentationsbilden är lite "busig & speciell";) Henrik börjar bli riktigt duktig på att ta kort...så det kommer att bli mer av det framöver:D

Svar 2:Det var otroligt många som kom!!! Riktigt roligt!! Hi hi!!

Jag tycker att det känns väldigt skönt att man aldrig har varit någon "märkesnörd" i den bemärkelsen att man ALLTID måste köpa dyrast och ett visst märke!! Kan också bero på att jag i princip under alla år alltid har fått betala all utrustning själv med egna pengar;)

Precis som du säger så är inte alls dyrast alltid bäst;)

Svar 3:Det låter bra att han är försiktig!!! Det kommer att bli en riktigt trevlig ponny av honom i framtiden:D

Jobbigt att det inte går att hitta en jämnhet med S:( Du har en klok sambo som också är rädd om dig!!!


Mvh Anna & Tabasco:)

http://www.anaby.bloggplatsen.se

 
Erika

Erika

6 november 2011 23:14

SV:
Jo har ju inte ridit ordentligt pass på ridbanan sedan våren 2009.
Det är ju rätt länge sedan.
Men eftersom jag köpte Raski så har jag ju ridit till o från.

åh alla små stunder på olika hästar känns inte riktigt som några dressyr pass.
har ridit lite dressyr, men mesta dels själv och inga höga krav.

idag ställde jag lite mer krav på mig själv och grappa för jag vet lite vad hon kan. :)

SV:
Ja de blev sån miss där med kameran.
Hämtade den som hastigast i stallet.
Åh hann rida i paddocken i mellan två bokade lektioner.
Så hade sån tur så fokuserade på o rida där.. sen skritta av ute.
Men då hade ju kameran inte börjat filma första stunden, som gick bäst även zoomat in.

Sen i en skritt paus skulle jag starta en ny film, insåg då att den inte filmat något.
Så fick filma om allt.
Och då gick de skit o rida :/ men men.
Kanske får möjlighet o rida där någon mer gång, o kanske kan be någon filma då. :)

Eller filma i skogen, om jag ska rida henne i skogen något.
Nu är min 1½ vecka med Grappa slut, så nu kanske de blir o rycka in då o då o ta hand om henne.

http://eriikapettersson.blogg.se

 
Spanaren

Spanaren

7 november 2011 08:08

Men gosaste vackraste killarna ... så söta ni är :-)

Varför kan dom inte vara inne i stallet under natten frågar hon som ingenting kan om hästar ;.) Måste vara mest gosigt att få vara inne och gotta sig i värmen under natten och allra helst där vi bor.

Det verkar vara svårt med hästar ... alltid är det något som inte blir som man har tänkt ... eller har jag fel ;.)

Ha en bra dag/kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Kerstin

7 november 2011 08:20

Finns boxar till alla, men eftersom de är unghästar som faktiskt mår bra av att röra sig så har vi byggt ett utestall/vindskydd så de kan gå in och ut som de vill. Är väl egentligen det bästa för alla hästar, men det kräver lite mer plats och ytor framförallt.
Hästar är som en partner, ibland får man testa sig fram till vad/vem man passar bäst ihop med. Alla har vi lite dolda sidor. ;)
Kram

 
Marie

Marie

7 november 2011 08:48

Sv: Jag håller med i en del för jag anser att domaren har ett papper att skriva alla sina kommentarer på. På pappret skulle de aldrig skriva "han hade ingen bra dag på jobbet" och självklart ska man inte döma olika men man får tänka på HUR man uttrycker sig till barn. Hur förklarar man som förälder? svårt det här....

http://stallbrannebo.blogg.se

 
Camilla- Tävla om tre plagg ifrån Mountain Horse

Camilla- Tävla om tre plagg ifrån Mountain Horse

7 november 2011 10:16

Duktiga killar! Hoppas Curre skärper till sig.

http://camillahastskotare.blogg.se

 
Marie

Marie

7 november 2011 10:46

Sv: vi hade pratat om detta innan och att det var en "träning" för att se vad de skulle träna på i vinter men när man "ger sig på Quest" så tar hon väldigt illa åt sig. Hon älskar honom så enkelt är det. Hon ser det tyvärr så och det är vår uppgift att försöka förklara.

http://stallbrannebo.blogg.se

 
Angelica

Angelica

7 november 2011 12:40

Tycker inte du ska hänga upp dig för mycket på att "Curre" är sådan nu. Han kommer säkert att lugna sig när han blir lite äldre. Han har ju "tonårs hormoner" :)
Caruzel var likadan i den åldern, men han är nu lätt att få att lyssna.
Däremot så ska man ju som du säger inte lämna en mindre rutinerad med en hingst oavsett hur de "brukar" vara - för det kan vara en väldigt liten grej som utlöser stor cirkus! All hantering av en hingst bör ske av rutinerad handler tycker jag.
Kanske kan hjälpa om han får gå på fribetäckning sedan också, så han lär sig att stona kan säga ifrån - det brukar kunna lugna ner dem lite.

http://goldcot.live.se

 
marianne

marianne

7 november 2011 16:27

Inte behöver du sälja nå´n ponny, det räcker med den stora du ska byta ut ;)
Du kan ju iallafall kolla lite på oliwers sida hihihi...

http://marremams.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin - 1 februari 2020 13:44

Ja, som rubriken säger så börjar jag fundera om jag är det och alltid varit det. Kan liksom inte tacka nej till jobb utan att må dåligt, få lite ångest. Samtidigt så får jag lite ångest över att jag inte är hemma med barnen, som visserligen är stora ...

Av Kerstin - 29 januari 2020 12:40


Efter att ha tittat igenom ett antal inlägg från folk som vill bli medryttare så funderar jag allt mer på varför de inte väljer att skaffa egen häst. De har oftast en lång önske (krav) lista på hur hästen ska vara och vad de ska få göra med hästen, v...

Av Kerstin - 18 januari 2020 15:23


Tiden, den tiden. Ibland rusar den iväg och man kan inte förstå var den tog vägen eller hur den kunde å så fort. Ibland går det sakta, så sakta, som om någon limmat fast visaren på klockan. I april 2019 så bestlutades att vi skulle bli med stor häst ...

Av Kerstin - 4 januari 2020 14:05


Jag tillhör den där gruppen med människor som alltid försöker vara snäll, ställa upp för andra, fixa och dona för att allt ska lösas på bästa sätt, inga krav på att andra på något sätt ska betala tillbaka det, bara alla är nöjda så är jag också nöjd ...

Av Kerstin - 3 januari 2020 15:06

Om det var halvtid i förra inlägget så borde det ju vara heltid i detta. Ett år är avslutat oh vi har tagit tre kliv in i nästa decennium. Jag antar att detta år och decennium kommer att innehålla skratt, tårar, frustration och allt annat som de övri...

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards