Stallrosen

Direktlänk till inlägg 12 juni 2012

Att våga ta betalt..

Av Kerstin - 12 juni 2012 22:29

Jag har fått lite synpunkter på min prissättning på bla Curre och Sullivan. Visst kan jag hålla med om att jag inte är billig på dem, men varför ska jag vara det??? Jag vet att fina hästar går för lite pengar ibland, en hingst får man sämre betalt för än en valack/sto. Men de är värda sina pengar anser jag. Kanske hamnar jag en dag i den situationen att jag får "rea" ut dem, men än är jag inte där. Om inte vi som har fina hästar sätter ribban så finns det ju ingen anledning för folk att betala för kvalité heller. Jag vet många sämre hästar som gått för mer än jag begär för Curre tex.

Läste just en liten debatt om det här med priser på bla welshar, man betalar 4500,- för språnget och tar ut 5000,- när man säljer fölet?! Men hallå!! Det rimmar lite illa. 

Idag har vi ingen köpstark marknad i Sverige, men faktum är att vi som säljer hästar kan ändra på det. Om alla ändrar uppfattning och höjer priserna så tvingas ju även köparna att följa med. Sedan behöver man ju inte chock höja, men lägg på ngn tusenlapp. I alla fall så man går +/- noll. Eller tänker jag helt galet?!

"Man får vad man betalar för." Jag tycker det är ett bra talesätt. Jag är otroligt stolt över Curre och Sullivan, sedan om ingen av dem når kvalitetsboken, så är båda 2 underbara individer. En så klok unghäst som tex Curre har jag nog aldrig varit med om. Han är en klippa, endast 4 år gammal. Sedan har de båda sina respektive kvalitéer, både i gång och hoppning. Kanske ska man kastrera, men för mig är inte det aktuellt just nu och jag tycker det vore synd på dem båda. Curres avkommor har visat att de nedärver hans fina psyke och det bådar ju gott. Sullivans avkommor har jag inte hört något om ännu, men det kommer väl.
Men jag tänker i dagsläget inte skänka bort mina killar, om någon är intresserad så får de vackert betala, annars får de bli kvar. Jag är en problemlösare, så jag oroar mig inte speciellt över det, just nu iaf..    

Ha det så bra och våga ta betalt!!

tycker

Kerstin

 
 
Emma

Emma

13 juni 2012 00:14

Jag tycker helt klart att man ska ta betalt, även om det är väldigt osvenskt, kan bli så trött på lilla landet lagom ibland. ;) Så där håller jag med dig till fullo! ;)

http://www.stallpäärni.se

 
Agnetha

Agnetha

13 juni 2012 02:18

Klart man kan sätta pris efter kvalitet- men risken finns ju att man inte får sälja ... Det är u mångt och mycket köparnas marknad idag. Långa drar sig ju också för
Att betala "för mycket" och riskera att inte få igen pengarna eftersom
Det ser ut som det gör.
Hästavel är nog extremt svårt att göra avans på. Inom islandshäsbrsnschen kan du betala 10" för en betäckning, sen när hästen är fem år- ordentligt inriden och bra på alla sätt har den kostat dig 150" och du går sälja den gör 45".... Jag har räknat massor på det här för jag är lite sugen på att köpa ett föl och ha på tillväxt- mrn det är en sån ekonomisk förlust så jag ids inte .. :-0

Därmed inte sagt att du gör fel i prissättningen.

http://Kvarnlycka.blogg.se

 
Ingen bild

Jennifer

13 juni 2012 07:57

Tycker absolut att man ska kunna ta betalt för hästen om den har bra psyke, fin stamtavla, utställningsbedömningar osv.. Och tycker egentligen att hingstar ska kosta mer än valacker då de faktiskt kan "uträtta" något inom aveln, dvs att det faktiskt kan gå att "tjäna pengar" på dom. MEN samtidigt så kan jag tycka att man också betalar för utbildningsgrad och prestationer.. Svårt med prissättning överhuvudtaget tycker jag, då egentligen alla bör vara värda lika mycket!

 
Anneli Johansson - bloggtävling hos mig

Anneli Johansson - bloggtävling hos mig

13 juni 2012 08:36

Klart man kan ta betalt! Men varför säljer ni, hinner ni inte? va ju inte så länge sen ni köpte dom..

http://www.stallekekullen.blogg.se

 
Erika

Erika

13 juni 2012 08:58

Klart köparen ska betala för de den får.
En fin ponny kostar pengar så är det och är man inte beredd o betala för de får man väl strunta i att få en fin ponny då. :)

http://eriikapettersson.blogg.se

 
Angelica

Angelica

13 juni 2012 09:58

Visst ska man kunna ta betalt för BRA hästar - problemet är bara definitionen BRA.

De flesta tycker ju att just deras häst är den där speciella, med extra kvaliteter som är så mycket bättre (och värd så mycket mer) än alla andra oavsett om de är outbildade eller ej :) och för just den personen är de ju det. Köparna har dock väldigt många hästar som är minst lika bra, eller bättre (även om man själv inte vill erkänna det) att välja på.
I minst var tredje annons kan man läsa att just den hästen är den bästa, mest lovande individen som finns :)

Då de flesta trots allt har sin häst för hobby-ridning och lättare tävling/ träning så är priset mer avgörande än utställningsmeriter och stam.
Däremot är de högt tävlade/ utbildade mer värda för de har rutin och utbildning. De är "färdiga" att börja använda helt enkelt.

Därav är också unghästar och mindre utbildade hästar billigare.
Många kan/ vill inte lägga ner arbetet på att utbilda, dessutom kostar att ta fram hästen till den nivån.
Därför kan man inte göra någon direkt förtjänst på föl och unghästar. Värdet kommer med utbildningen...

Just B-ponny är dessutom den "svåraste" kategorin att sälja som unghäst/ outbildad då de flesta som söker B-ponny söker efter läromästare till mindre barn - och det finns väldigt begränsat med tillräckligt duktiga ryttare som KAN utbilda denna kategori :)

Vad det gäller hingstar är de inte mindre värda men de allra flesta KAN inte ha hingst. Därför finns det en väldigt begränsad marknad för dem... Vilket gör att priserna pressas ner.

Tyvärr så är det med dagens stora utbud av bra hästar köparens marknad då de flesta som säljer häst faktiskt "måste" sälja!

Men om du nu inte är i behov av att sälja i första hand kan du ju avvakta, rida/ köra in dem och utbilda dem lite, och sedan förhoppningsvis lättare kunna hitta nya hem till ett bättre pris :)

http://goldcot.blogg.se

 
Nina

Nina

13 juni 2012 10:28

Tyvärr tror jag ju att Angelica här ovan har alldeles rätt. Men ingen vore gladare än jag om det gick att få hästar sålda till en dyrare penning. Att bedriva avel är definitivt ingen lukrativ branch, de flesta som gör det har det som ett intresse och går oftast "back" rejält rent ekonomiskt.

Jag har inte hunnit läsa bloggar på ett tag, men jag ser att du och barnen har haft en härlig helg. Så kul att se!

Jag har en gissningslek på min blogg nu igen :-)
Kom och gissa fölet hos mig!

http://stallskogalund.blogg.se

 
Anna

Anna

13 juni 2012 11:20

Håller med många av tjejerna ovan och självklart dig Kerstin!!! Det är svårt med priser och att sälja nu för tiden:(Man ska kunna ha en bra prisättning på hästen i fråga utan behöva ge bort den för att det är en hingst!!! Håller tummarna att det kommer någon vettig och köper din fina hingst:D

Svar:Precis!! Många fd elitidrottare på fotboll, hockey och liknande spelar ofta i "korpen" för att hålla igång kroppen utan speciella krav. Och är väldigt nöjda med det. Känner till flera stycken!!!

Vissa dagar är så sega tills man kommit upp på hästryggen...förhoppningsvis släpper det när sommaren väl kommit igång;) Hoppas jag!!!

Jag tycker att den är bra att sitta i. Inte alls speciellt bred som Passier eller smalare. Men det är ju klart att sadeln blir bredare om man har en bredare häst. Men sadel i sig upplever jag som ytterst normal och INTE av det bredare slaget:D

Mvh Anna & Tabasco:)

http://www.anaby.bloggplatsen.se

 
Anneli Johansson - bloggtävling hos mig

Anneli Johansson - bloggtävling hos mig

13 juni 2012 12:41

sv: ja de e skönt, tur ja har ens näll sambos om låter mig ha båda hästarna där.. *dyrt* ...

Detta måste jag missat helt eller så har jag väldigt taskigt minne :/... hoppas allt löser sig iaf och att du kan ha kvar någon/några

http://www.stallekekullen.blogg.se

 
Lina

Lina

13 juni 2012 12:48

Håller med, man får vad man betalar för! Hittar man en bra häst väldigt billigt så undrar man vad det är för fel på den..

http://sallberglina.blogg.se

 
Jessica

Jessica

13 juni 2012 16:10

Tyvärr så ligger det nog mkt i att folk tror att man inte kan ha hingst i ett "vanligt" stall... :s

Sen har vi ju alla dessa "korsningar" m okända föräldrar som dessutom många gånger saknar Pass!
Folk verkar ju inte ha en aning om att det är OLAGLIGT att sälja/köpa häst/ponny som saknar Pass... :/

Det finns ju de som avlar billigt oxå - finns ju en uppsjö av hingstar som tar emot ston (till låg kostnad) som inte för Språngrulla & Betäckningsrapporter, detta är ju oxå OLAGLIGT... :/

Dessa säljs ju inte sällan för ett par-tre tusenlappar... :o

Vi kanske kan komma tillrätta med prissättningen när/om det blir kännbara straff för sådant! :D

Hur kan det t.ex komma sig att det är billigare att regga en häst m okänd härstamning?! :s
(Om det inte blivit ändrats nu då...)

Så håll på dina priser!!
Har inte "den rätta" köparen pengarna direkt så finns det ju andra lösningar än att pruta ner dem en massa... ;)

Ha det gott!

http://stall-apricot.zmn.se

 
Caroline

Caroline

16 juni 2012 15:45

Vet inte äns vad du har lagt ut de på för prisklass?

http://www.ridemyhorse.blogg.se

 
caroline

caroline

16 juni 2012 23:40

Svar. det är väl ett bra pris eftersom de är inridna.

http://www.ridemyhorse.blogg.se

 
marianne

marianne

18 juni 2012 10:11

Håller med Angelica här ovan.
Sen är det väl så att de flesta vill ha fina bra hästar (eller annat) utan att betala....alla ska göra "klipp".
Om du har möjlighet ätt behålla till köparen som är beredd att betala kommer, så är det ju toppen.
Kan du inte låna ut nå´n av dom?

http://marresmams.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin - 1 februari 2020 13:44

Ja, som rubriken säger så börjar jag fundera om jag är det och alltid varit det. Kan liksom inte tacka nej till jobb utan att må dåligt, få lite ångest. Samtidigt så får jag lite ångest över att jag inte är hemma med barnen, som visserligen är stora ...

Av Kerstin - 29 januari 2020 12:40


Efter att ha tittat igenom ett antal inlägg från folk som vill bli medryttare så funderar jag allt mer på varför de inte väljer att skaffa egen häst. De har oftast en lång önske (krav) lista på hur hästen ska vara och vad de ska få göra med hästen, v...

Av Kerstin - 18 januari 2020 15:23


Tiden, den tiden. Ibland rusar den iväg och man kan inte förstå var den tog vägen eller hur den kunde å så fort. Ibland går det sakta, så sakta, som om någon limmat fast visaren på klockan. I april 2019 så bestlutades att vi skulle bli med stor häst ...

Av Kerstin - 4 januari 2020 14:05


Jag tillhör den där gruppen med människor som alltid försöker vara snäll, ställa upp för andra, fixa och dona för att allt ska lösas på bästa sätt, inga krav på att andra på något sätt ska betala tillbaka det, bara alla är nöjda så är jag också nöjd ...

Av Kerstin - 3 januari 2020 15:06

Om det var halvtid i förra inlägget så borde det ju vara heltid i detta. Ett år är avslutat oh vi har tagit tre kliv in i nästa decennium. Jag antar att detta år och decennium kommer att innehålla skratt, tårar, frustration och allt annat som de övri...

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards