Stallrosen

Alla inlägg den 10 februari 2013

Av Kerstin - 10 februari 2013 08:41

... Inte så mycket faktiskt..... Blir så när man har gäster i huset. Satt på rumpan större delen av dagen i går. Fast det var rätt ok det med. Ungarna och jag gjorde ett ryck på morgonen och städade av det värsta, fixade stall, hundar och så. Eftersom vi hjälptes åt så räknade jag ut att vi (jag) sparade in minst en timmes jobb. Sonen sa senare under kvällen; "idag var vi en bra familj." Och det är man ju när man hjälps åt.   

Sista kvälls turen med hundarna blev en underbar tur med sparken, bra före och en mycket dragvillig Dexter och faktiskt en springvillig collie!! Första km gick i full fart, det är ju underbart roligt att åka då! Sedan sansade han sig och lade sig i en bra trav ytterligare dryga 1 km, innan det var dax att göra lite behov, lite nosande och markeringar innan vi åter travade på dryga 1 km. Sista biten hem, fick bli en blandning av promenad och lite drag. Han har inte fått dra så pass långa sträckor tidigare, men föret var så lätt idag och vägen sluttar lite nedåt hela vägen bort så det var bra läge att köra på lite. Blir en tur i kväll med, lika bra att passa på när föret är bra.

Måste bara berätta om min lilla gula underbart smarta Sullivan. Oftast så hittar vi på något med klickern när jag är med dem och här om kvällen körde han ju på av sig själv. Jag tyckte ju att det var lite skoj och han fick ju godis för det... Så dumt av mig... Tänkte inte på att han var en smart ponny... Så dagen efter när jag stod i boxen och skulle mocka, de brukar normalt bara stå och tugga hö eller halvsova då, så var Sullivan som ett plåster på mig. Han skulle "hjälpa" min att mocka, tog tag i grepens handtag, skaft och puffad och puttade. När jag inte gav honom godis för det så hittade han på en rad andra "aktiviteter". Jag kan riktigt "se" hur hans hjärna arbetar för högtryck för att komma på saker. Jag mockade fnissande klart innan jag hämtade lite mer godis och gick tillbaka för att göra honom nöjd. Men nu var han så frustrerad så när jag bad honom buga så slarvade han sig bara igenom det, men då blir det ju inget godis... Han blev mer och mer "irriterad" på matte och tillslut så bröt jag och vi gick tillbaka till basic, "stå still utan att tigga". Det tog några minuter innan han sansat sig och förstod varför matte bara stod still. Så han ställde upp bredvid mig som han ska, men så tog han ett steg närmare mig, stod NÄRA!! Hann tänka "inte ok" precis som jag klickade. Men, men tänkte jag sedan, han hade ju huvudet från mig så det var ok, nästa gång ska jag klicka när han har avstånd... "Nästa gång" såg jag på Sullivan att han "funderade" igen och den här gången ställde han sig helt enkelt PÅ mina fötter med sina söta små framhovar!!! Inte ok liksom, sa matte och puttade bort honom. Jag kan ju inte bli arg, jag hade ju nyss klickat ok att stå nära... 3 klick senare så stod han på rätt avstånd i rätt "position". Sedan bugade han så bra han bara kan för dagen och vi bar båda nöjda. Jag får verkligen tänka mig för med den här lilla guldklimpen!! Han påminner väldigt mycket om lilla Lukas som vi hade, lika skärpt och lättlärd. 

 

Älskad och saknad.... 

   

Lika kloka... Kanske Lukas ande som tagit sig in i lilla Sullivan..

När Sullivan om hit så var han en ängslig och blyg liten kille. Man fick lirka på honom grimman, luras lite för att ta honom i hagen, smyga på med täcket och vara väldigt försiktig i alla rörelser och öronen fick jag ju absolut inte ens titta på. Han kan fortfarande vara avvaktande i vissa situationer och är på inget sätt burdus. Men täcket kan jag slänga på hur som helst nu, grimman dyker han ner i själv och kommer när jag visslar och följer mig som en hund i hagen. Och öronen, tja, här om dagen så petade, drog och borstade jag i och utanpå dem och han bara sänkte huvudet och ville ha MER!! 

 

Har sagt det förr, men säger det igen, "Han äger mig den här ponnyn!"   


Kram på er!!

Kerstin

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7
8
9 10
11
12
13
14 15 16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Skapa flashcards