Stallrosen

Alla inlägg den 6 mars 2013

Av Kerstin - 6 mars 2013 07:52

Japp, först blev det skidor. Skapligt väder, varmt, runt noll, kanske någon plusgrad. Jag gick och barnen åkte. Köpte ju skidor och super sköna pjäxor till mig, men sonen fick skidorna och jag blev utan. Hade jag tänkt till lite så hade jag säkert kunnat låna ett par, men nu blev det tyvärr inte så. Barnen tog den lång turen runt myren och kom fram till stugan varma och rödblommiga. Dottern fick en blossa på hälen så det blev den korta vägen hem. De susade nedför backen som värsta proffsen, super duktiga!

Ett stopp på affären för att lämna igen en film och så råkade en till följa med ut! Vad har hänt?? Jag tittar ju ytterst sällan på film.. Men vi har mysigt och det är lov.

Innan filmen så kämpade jag på mig ridbrallorna, de måste ha krympit i tvätten, fast jag har iof inte tvättat dem sedan sist... Hmmm.... Kan jag ha tagit fel par?!   Naturligtvis är det så!! Totalt omatchad så red jag och guldgossen iväg, idag tyckte han dock inte att skritt på lång tygel var den optimala gångarten. Det bästa med honom nu är att vi kommit till det stadiumet att han lyssnar på mig, han är pigg, inte stressig när han taktar iväg. Jag kan inte skritta på lång tygel dessa dagar, jo kanske korta bitar, men har jag bara lite halvlån tygel så skrittar han i bra form och till 95% lugnt. Sedan har jag kommit på att jobbar vi på med våra övergångar så kan vi lägga in bra skritt pauser, övergångar handlar ju om att bli uppmärksam på ryttaren och att stärka hästen, samt att ryttaren måste bli TYDLIG i sina signaler..   Så vi jobbar på, skritt 3-7 steg, trav lika många steg och några enstaka gånger blir det en lite längre travbit. Han är ju långt ifrån igångsatt, men blir så mycket lugnare av det här jobbet så jag har bestämt att även om det är lite tidigt att lägga in tex galopp så funkar han så bra i det här jobbet. Så det är rätt för honom. När jag skriver att vi galopperar så är det fortfarande övergångar jag pratar om, någon enstaka gång har vi galopperat en kortare bit, bara för att kolla läget. Igår var det inte ens läge för galopp, även om herr gul tyckte det. Vi hade någon konstig gångart ibland, en liten "tralopp" helt enkelt!   Och eftersom han var lite överladdad, men ändå väldigt lyhörd så lade han ju även in lite passage, som för övrigt kändes betydligt mycket "starkare" och bärigare än jag känt förut på honom, just i det läget så kunde jag bara inte låta bli.. Jag satt till lite mer.. Och där kom den, piaffen där han faktiskt "satte" sig. 2, kanske 3 steg, klapp och ur den fort som fasen! (menar inte att vi skenade ur den, men att jag avbröt den). Normalt piafferar han inte så, han har bra tramp i bakkärran, men han sätter sig inte i den. Tvivlar inte på att han kan göra det, men han har inte gjort det under tiden JAG har haft honom!! Om ni inte förstår hur jag menar så syns det tydligt på filmen som finns på honom. Jag har pratat med tjejen som rider honom och jag vet att det var bland de första gångerna eller så hon satt på honom där och att det var bråttom, bråttom när det skulle filmas, så det är ingen kritik mot häst eller ryttare!!! Sedan tror jag att han inte är helt lätt att rida, som så många andra spanjorer. De är lite hetsiga, känsliga och otroligt arbetsvilliga. Vilket gör att vi (JAG) inte riktigt är på deras nivå. Tänk er själv, en sävlig norrlänning och en het spanjor! Ja ni förstår!!    "Less is more" får man ofta tänka på dem. Oftast tycker jag att det räcker med att tänka vad man vill så har det redan gjort det och lite till som man funderat på. Men nu har det ju snart gått ett år sedan han kom till mig och han har varat ner och jag har hittat många knappar på honom, så just nu är vi i rätt bra synk. Och jag kan ju bara hoppas att det fortsätter så. Vi var nöjda när vi kom hem och han fick på sig sin nya Back och Track rygg värmare under täcket. Han blir ju lite varm efter passen, spelar ingen roll om han haft en lugn skritt dag, fortfarande mycket päls kvar på honom och plusgrader ute. Nu får det gärna rasa av honom lite mer päls så han får sin fina gula sommarpäls igen och han slipper bli så varm.

Sedan har jag även kommit på att anledningen till att jag drar mig för att rida är att jag faktiskt inte gillar att rida i skogen... Jag vill TRÄNA, jag vill ha en ridbana/ridhus nära, så jag kan trimma och träna. Det är det jag gillar, lufsa ut i skogen har sin charm, men efter 12 år, så är jag RÄTT less! Bara så ni vet..


Idag blir det jobb för mig och bowling för barnen!

Ha det bäst!

Kerstin

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Skapa flashcards