Stallrosen

Alla inlägg den 13 juni 2013

Av Kerstin - 13 juni 2013 13:00

Ja ni, denna ponny kan man inte bli annat än brydd på. Dottern hade sin riddag igår och efter middagen så tog vi in och gjorde iordning Walle skrutten... Eftersom vi hade en rätt stor dispyt sist hon skulle rida och jag inte just gjort något med honom och DET problemet sedan dess, bara tagit ut honom i grimma och lallat på lite så hade jag NOLL förhoppningar om något när det gällde honom igår. Började borsta som vanligt och han bara stod och halvsov, drog med handen över öronen utan minsta lilla reaktion, borstade honom på dem, flyttade på pannluggen, borstade pannan, öron, nacke... Bara mys... Borstade benen, pillrade på lite lera eller vad det nu va som fastnat, ingen reaktion... Kratsade hovarna, inget trams.. Så kom dottern ut och vi tog fram "mint slicket", ni vet de här burkarna med slick godis. Hon ställde sig så han fick slicka och jag fortsatte med hovarna och benen. Lyfte bakbenen, sträckte ut dem, raspade lite, han bara gjorde??!! På med sadel och så tog jag sidpullen på honom idag, tog bort pannbandet eftersom jag inte ville ha något trams alls idag. Men den var lite lång så jag fick göra fler hål på den och det gjorde jag när han hade på sig den. Trixade och fixade runt nacke och öron och han bara stod och tittade ut genom dörren på barnen och hundarna. Tja, sådana här dagar är han ju guld värd, för ridningen är ju problemfri.

Så var det bara att hiva upp ungen och så gick jag och sonen med hundarna medan dottern styrde runt honom. Start, stopp och svänga. Allt funkade igår. Fina var de också!   

 

Ja, jag har honom i koppel, är rädd om mitt barn.

     

Söt nötar!!

   

Mint klet på näsan, innan vi kom hem så hade han nog lyckats kleta v sig allt på min arm istället!!

 

Igår var även han en guldgosse! 


Ha de så bra!

Kerstin

Av Kerstin - 13 juni 2013 07:45

Ja jag delar upp dagen på 2 inlägg, annars orkar ni inte med..   

Börjad emed skolavslutning och picknick i det gröna på förmiddagen. Sol, lite blåst och liiite kyligt om solen försvann bakom ett moln, men ändå helt ok. Jag har inget emot lite svalkande vindar, håller mig svettfri och vidriga små flygfän borta.   

     

Parken där avslutningen är.

   

Fika mys..

Hemma igen så var det hundpromenad och annat små fix innan Hero fick på sig sadeln och vi begav oss iväg ut medan det fortfarande blåste. Idag red vi ner till min äng, hade inga förhoppningar om att det skulle gå bra, den ligger för det första lite inne bland träd och buskar så det brukar vara gott om flygfän och varmt där och så har jag ju inte riktigt tyckt att Hero känts ok sista tiden, ingen hälta direkt, men ovanligt "stel" eller något. Men det behövde jag inte oroa mig för. För det första så fläktade det riktigt bra eftersom de avverkat så pass och för det andra så var inte Hero det minsta stel eller ovillig till jobb. Så det är nog underlaget som spökar när jag rider ut. Hoppas att jag kan pröva ut ett par boots som passar nu efter hovis varit här och fixat till det "sista". Vi håller oss till gräs fram tills dess.

Efter den svettiga turen, svettet berodde inte på något hårt pass utan värmen!! Så var det ju lika bra att spola av honom tycket jag. Och jag tror Guldgossen uppskattade det lika mycket! 

       

Svansen och manen fick sig en schamponering, men resten av hästen blev bara avspolad. En schamponering till på svansen och den är vit igen.. Tror jag... Ha ha!!

 

Va lite "sur" på Hero här om dagen då jag köpte ny grimma åt honom så han fick en rosa/lila... hi hi. Får duga som sommar grimma, de blir så äckliga ändå efter svett och flugmedel.

Efter jag spolat av Hero så lät jag honom gå kvar ute och beta på gräsmattan, ingen risk han skulle dra iväg eftesom han gillar sällskap och Walle och Prins var ju i hagen och killarna inne. Så gissa om jag blev full i skratt när han märkte att jag försvunnit och han med raska steg kom efter mig och in i stallet, där ställede han upp sig på gången som vanligt och tittade ut genom dörren, ha ha!!


Innan ridningen så förlade jag mina "3 saker" till stallet idag. Slängde och rensade i stallgången och tog sedan och hängde fram hästarnas egna väskor på deras krokar. Eg tycker jag inte om att ha saker i stallgången, vill bara ha grimmor o grimskaft hängandes där, tycker det ser hemskst ut med täcken som hänger på boxdörrarna osv, men nu blev det helt ok faktiskt. Blir ju sådant spring fram och åter annars. Varför jag inte har samma borstar till alla beror på smitto risk, någon häst kan få någon hudåkomma som man kanske inte ser direkt eller så.. Och varför sprida smittan i onödan. Men jag följer det inte slaviskt, men i det stora hela så har alla sina saker. Och nu även sina färger.   

 

Walle fick rosa, Curre grönt, den hårdrockande Sullivan svart, Prins har blått och Hero har bruna borstar och väska.

Naturligtvis är de flesta borstarna i matchade färger!! 

  

Kram på er!!

Kerstin

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Skapa flashcards