Stallrosen

Direktlänk till inlägg 11 augusti 2013

Boots.....

Av Kerstin - 11 augusti 2013 04:11

Så har det så ÄNTLIGEN hänt... Som jag prövat och velat och bytt och haft mig, men nu blev jag less och köpte ett par Cavallo boots till Hero. De är inte de jag vill ha, men det är de plånboken säger att det är ok att köpa just nu. Har haft hemma och prövat ett par, men de passade inte alls hans hovar, nu däremot så har ju hela hans hov ändrats och de funkar, inte perfekt passform, men sitter kvar i alla gångarter och bland rötter, sten och lite lera.

 

Första prövningen...

Trodde han skulle reagera mer på att det lät och hängde något på hans fötter, men han traskade iväg som vanligt och när han märkte att han kunde gå på gruset på vägen utan att det ömmade i hovarna så traskade han på som bara den. Inte en enda gång ömmade han till. Det gjorde han ju när han hade skor, så han skulle ju behöva sula om han ska skos. Men nu funkar de här, som det ser ut. Har en gelsula inne i dem så det ska bli mjukt och avlasta ännu mer. Tänkte bara skritta honom och låta honom känna sig för på olika underlag, men när vi kom till en stor äng så kunde jag inte låta bli att trava lite och även där kunde jag känna hur han allt eftersom ändrade sitt steg (till det bättre). På hemvägen travade vi även på vägen en liten bit, så mjukt nu när det regnat så pass. Samma sak här, öronen framåt, lång, låg och stadig i formen, travade på med energi utan att stressa iväg. Så efter att ha testat olika stigar och underlag så tog vi en kort galopp på en av skogsvägarna, lite stening, men finns en gräsrand i mitten som är ok. Inte här heller var det några problem. En obeskrivlig känsla när man känner hur bra han trivdes med bootsen. Ska köpa till bak också, men det tar jag när det börjar bli lite hårdare, bak ömmar han inte, men jag kan slå vad om att det ändå kommer att bli skillnad. Sedan kommer jag att fortsätta tråna efter ett par andra boots, men som sagt, var sak har sin tid. Bara det funkar. Han kommer få skav på ballarna är jag övertygad om så jag ska köpa fårskinn eller klippa till en bit av renskinnet jag har och lägga dit. Men som det är nu sitter de så perfekt så jag tror det kan bli för trångt, men det finns lite till att korrigera på tån så 1/2 cm till bort så får det ju plats. 

Som sagt så hade vi en riktigt bra ridtur idag och jag ville inte att den skulle ta slut. Men med andra saker som kallar så var det bara att ta sig i kragen och rida hem... Suck!!


Carpe Diem!

Kerstin

 
 
Ingen bild

Jossan

11 augusti 2013 08:49

Åh, jag önskar verkligen att det hade fungerat med boots på Calle med.. Men hans hovar sätter P för det :( sätter mitt hopp till skorna som jag har köpt istället.

 
marianne

marianne

11 augusti 2013 09:46

Vilken härlig känsla när det går som man vill :)
Ska han ha dessa boots istället för skor?

Vad kan ödet ha för väg till dej? Oj vad jag blir nyfiken....som vanligt ;) Jaja...tids nog får vi veta ;)
Kram

http://marremams.blogg.se

 
Angelica

Angelica

11 augusti 2013 10:08

Är det Cavallo Sport du har? Har tittat mycket på dem, men undrar om Simple är bättre då Sporten ska vara smalare..? Vad tycker du? Vad skiljer dem åt storleksmässigt (bredd) och enkelhet mm.
Har också funderat mycket på det här med sockan (Pastern Wraps). Man ska ju tydligen kunna ha den i (och gel sula) i samma storlek (alltså om man mätt hästens hov och hittat en boot i rätt intervall), så ska man där i ändå få plats med en socka... Känns som om bootsen borde vara ganska stora UTAN sockan i så fall??

http://goldcot.n.nu

Kerstin

11 augusti 2013 14:17

Hej, började svara men det blev ju ett helt inlägg.. Hi hi, svarar i ett inlägg om hur jag kom fram till dessa och skillnaden.
Fin sida du har nu, men jag fick inte till någon kommentar där. Ska försöka när jag har lite mer tid. :)

 
Cicci

Cicci

11 augusti 2013 11:27

Åh de är sånna jag funderar på att prova på Pippi men varit lite osäker på om de kan va ett bra alternativ :/ ... Va skulle du säga om Det hela då även Pippi är öm om de små hovarna på sten mm ... Tänkte jag kunde fråga en med lite mer kött på bena :P än en annan har om de :)

Härligt ... Lät som en perfekt tur
KramC

http://www.bonnaliv.wordpress.com

 
Erika

Erika

11 augusti 2013 14:02

Skönt om bootsen kan fungera. :)
Upplever att Raski ömmar även med skor oxå. :(

Vet inte om de beror på att hon gick oskodd nu en period när hon vilade.
För nu med skor drar hon sig ut i kanterna o har sig.
Så ska diskutera med hovis om eventuellt sulor.
För jag vill inte att hon blir halt, men märks att hon spänner sig lite grann på gruset. :(

Aldrig hänt förut, men eftersom hon drar sig ut i kanterna så är det något tokigt.

http://eriikapettersson.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin - 1 februari 2020 13:44

Ja, som rubriken säger så börjar jag fundera om jag är det och alltid varit det. Kan liksom inte tacka nej till jobb utan att må dåligt, få lite ångest. Samtidigt så får jag lite ångest över att jag inte är hemma med barnen, som visserligen är stora ...

Av Kerstin - 29 januari 2020 12:40


Efter att ha tittat igenom ett antal inlägg från folk som vill bli medryttare så funderar jag allt mer på varför de inte väljer att skaffa egen häst. De har oftast en lång önske (krav) lista på hur hästen ska vara och vad de ska få göra med hästen, v...

Av Kerstin - 18 januari 2020 15:23


Tiden, den tiden. Ibland rusar den iväg och man kan inte förstå var den tog vägen eller hur den kunde å så fort. Ibland går det sakta, så sakta, som om någon limmat fast visaren på klockan. I april 2019 så bestlutades att vi skulle bli med stor häst ...

Av Kerstin - 4 januari 2020 14:05


Jag tillhör den där gruppen med människor som alltid försöker vara snäll, ställa upp för andra, fixa och dona för att allt ska lösas på bästa sätt, inga krav på att andra på något sätt ska betala tillbaka det, bara alla är nöjda så är jag också nöjd ...

Av Kerstin - 3 januari 2020 15:06

Om det var halvtid i förra inlägget så borde det ju vara heltid i detta. Ett år är avslutat oh vi har tagit tre kliv in i nästa decennium. Jag antar att detta år och decennium kommer att innehålla skratt, tårar, frustration och allt annat som de övri...

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9 10 11
12 13
14
15 16 17 18
19 20
21
22 23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Skapa flashcards