Stallrosen

Alla inlägg under oktober 2013

Av Kerstin - 30 oktober 2013 05:41

Går inte att sova, blir tokig!! Vaknade igår efter nattens jobb, tyckte jag va rätt utvilad. Kollade på klockan och såg att den var bara 12 på dagen, nej SKA sova till minst 13 om jag ska orka en natt till. Somnade om och vaknade prick kl 13. Gick ner fixade lite kaffe och en macka, satt och surfade runt lite medan jag fick i mig det. Tittade på köksklockan, 13.10!? Men så slog det mig, jag har ju inte ställt om klockan uppe... Så då hade jag ju klivit upp kl 12 i alla fall!! Ja, ja, bara köra på och sova en stund senare istället... Jodå, köra på gick bra. Rensade bort ännu lite mer skräp, provade att lastade Walle, gick galant!!   For med släpet till X:et, sedan till stallet, hem, dusch, tröttare än tröttast, ner i sängen och... PIGG!! Suck, låg och blundade i en timme innan jag gav upp och satte mig framför tv:n istället. Men nu är jag trött kan jag lova. Fast efter jag gjort mina morgonbestyr med hästarna så är jag väl pigg igen och kan väl inte somna.. 

Dels har jag många idéer som ploppar upp när jag ska till och sova och dels är det stressen över att hinna bli klar innan jag (vi) ska vara ute ur huset. Planerar och försöker få ihop allt i huvudet, fast jag vet att jag ändå inte kan lösa det om jag är för trött. Hoppas jag kan sova någon timme nu när jag kommer hem så jag orkar med mina lediga dagar nu.


Carpe Diem!

Kerstin

Av Kerstin - 27 oktober 2013 08:05

Vaknade till dimma, men nu kommer solen. Frost i gräset, men vad gör väl det, så länge det inte är snö!!

Borde ta tag i staketet runt ridbanan, men höger arm mår inte så bra efter allt stökande här hemma, så jag får se om den orkar till veckan. Just nu känner jag stressen komma lite, men ska försöka rensa bland tankarna och strukturera upp. Jag kan inte göra ALLT samtidigt. Däremot kan jag försöka göra klart en sak i taget. Jag har kommit en bit i köket, men det är 15 skåp totalt + kyl o frys, men 4 av dem är klar och det känns bra. I fredags var det 5 veckor kvar till flytten. Längtar så!! Bara att få ordning igen. 

Till veckan ska jag ta en behövlig ridtur på guldgossen och visa honom omgivningarna. Det är höstlov nu och dottern vill rida, men Walle har ju inte kommit på plats än och han behöver ju någon dag på sig att landa. Vill inte att något ska hända när vi rider. Dessutom är det bra om Hero är bekant med omgivningarna så inte han också går och spänner sig.

     

I hagen råder lugnet nu. Jag tror faktiskt hingstarna uppskattar det. Visst går de till staketet för att kolla in grannarna, men igår morse när jag släppte ut dem så gick de till maten först och det är positivt!!

 

Idag ska jag förhoppningsvis hinna köra dit en rundbal så de har hela dagen. Jag måste minimera mina arbetsinsatser just nu. När flytten är klar så blir det annorlunda. Vi räknade ut, med bilens hjälp att det är ca en mil till stallet från vårt blivande hem. En bra dag kan man ju gå upp på morgonen och göra det man ska och sedan gå hem. Då blir det 2 bra promenader för mig och hundarna. Medan jag rider kan hundarna vara i en av de tomma boxarna, ska se till att ta upp 2 hundbäddar bara. 

Gårdagen som bjöd på lite trist väder gjorde så att sonen och jag uträttade en massa småsaker under dagen och dottern roade sig på kalas. 

Nu är det väl bäst att sätta lite fart så man hinner med en sak under dagen i alla fall. Vinter tid och allt, bäst att ställa om klockorna...


Carpe Diem!

Kerstin


Av Kerstin - 24 oktober 2013 13:18

Jag har aldrig varit speciellt intresserad av inredning eller möbler på något sätt. Fick en jätte gammal plychsoffa i någon brun/guldaktigt väldigt skum färg när jag flyttade hemifrån, min mamma hade fått den av ett äldre par. Jag tog glatt emot och slängde en filt över så var det problemet löst, i början hade jag nog inte ens någon filt, den fick va som de va. Den hängde med många år tillsammans med ett nästan lika gammalt glasbord. Sedan fick jag en inte fullt så gammal skinnsoffa av mamma och pappa, men den gamla soffan bodde kvar som en extra säng. Nog om den.. Men det är lite om hur lite jag har brytt mig i hur mitt hem ser ut. Det ska fungera och visst tycker jag det är skoj med nytt och gärna som passar in, men som sagt, NOLL intresse... Tills NU!! Det började på "riktigt" strax efter allt med pappers jobbet på husen va klara. Nu sitter jag och kollar inrednings sidor, frågar folk jag tycker har fint hemma eller bara allmänt bra smak och tips och idéer och det är super skoj att sitta och planera, se hur rummen ska växa fram och så småningom bli som jag vill ha dem. I det här huset så har jag vetat om möjligheterna, men jag tror det var för precis innan vi separerade som jag faktiskt verkligen "såg" hur jag ville ha det och började kolla runt lite på bla tapeter och så. Jag tror att de kan ha varit en av anledningarna som gjorde att jag inte riktigt kunde/ville släppa huset direkt. 


Just nu har jag ett sänggavels projekt på gång och så har jag sett ett rumsbord som jag bara "måste" ha/göra. Just nu har jag nog inte tiden att slutföra dem, men efter flytten har jag långledigt och då kan jag färdigställa mina idéer och projekt. 


Men nu är det dax för hundarna att få gå ut en sväng och sedan ska jag ta en sväng upp till hästarna innan jag torkar ur några köksskåp.


Carpe Diem!

Kerstin

Av Kerstin - 23 oktober 2013 18:57

För er som undrar så står Walle kvar hemma här med Prins en, två dagar till. Prins kommer att flytta till litet stall och gå som sällskap åt en snäll minishettis hingst. Jag tror det blir toppen. Men då han inte kan flytta riktigt än så tyckte jag synd han skulle bli ensam här allt för länge. Annars är det inga problem med det, bara han får mat och lite kärlek är han rätt nöjd.

Detta beslutet tog jag eftersom han nu varit ohalt och fräsch i 2 månader, känns helt fel att ta bort honom då. Att släppa honom med Curre igen tror jag inte skulle fungera, kanske om ett tag, men det är inte värt att chansa. Och Prins ska inte behöva bli jagad eller försvara sig. 

Stallet ligger inte längre bort än att vi kan åka och hälsa på när vi känner för det, eller ska iväg och hälsa på vänner jag har däromkring. 

Curre är ute på annons. Men jag har inga förhoppningar om att han ska bli såld/utlånad, men man vet ju aldrig. Känns inte som jag har någon panik heller. Han är ju en trevlig kille att jobba med så. Hon som ska låna Prins hade några selar till B-ponnyer som hon skulle ta med och pröva ut på mina 2 killar. Hoppas någon passar och att det är ett bra pris på just den som ev passar.

Själv packar jag och slänger lite varje dag. Fy vad saker man har....

Hero och killarna verkar trivas i stallet, lugnt i hagen nu sedan Hero kom. Hero själv är riktigt lugn och fin så det känns bra.

Carpe Diem!

Kerstin



Av Kerstin - 22 oktober 2013 09:07

Inget nytt att förtälja så jag bjuder på lite bilder ist...

        

En härlig bildserie på bus killarna.

Blev 749 bilder, så det var ju skoj att jag även lyckades få med detta.. Hi hi!

       

Lång och låg, ställa/böja, länga ut, samla upp.. 

Matte jag kan det här!!

           

Sötnosen min!

Carpe Diem!

Kerstin

Av Kerstin - 21 oktober 2013 16:41

Så var Hero på plats i nya stallet. Han hade inte åkt transport på 1,5 år så jag visste inte riktigt hur det skulle gå med lastningen.  Pga att vi bor på en grusväg så brukar jag lasta på vänster sida, ifall man skulle skära ner på gruskanten med däcket så välter det inte lika lätt. Ledde fram Hero till transporten, men han fnyste och tyckte den var allmänt läskig. Tittade in i den, men icke att han skulle gå på. Men så märkte jag efter 1 minut att han hela tiden gick över till höger sida, så jag flyttade väggen och han gick raka vägen in. Jag följde med och han fick klappar och en morot. Jag gick bak och flyttade väggen och satte på bommen, fällde upp luckan och gick runt för att ge honom en morot och sätta fast honom. Han stod helt stilla där inne, eller letade efter hönätet (som jag glömt). Så for vi i väg och allt gick bra. Lastade ur själv, klev in i stallet och började äta direkt. Tog av täcket eftersom jag trodde det skulle bli livat i hagen och ev att täcket skulle ryka, men det gick så lugnt till så. Sullivan blev överlycklig att hans lekkompis kommit och vaktade Hero mot Curre. Hero var ju mest intresserad av mat eftersom jag flyttat honom mitt i hans lunch. 2 timmar senare for jag hem och det var lugnt i hagen. 

Så nu får vi se hur lång tid det tar innan skitsnacket börjar ang Hero. Hur han ser ut, vad tjock/smal han är, vad skitig man han har, vad lång/kort man han har, varför är han si och varför är han så, kunde jag inte ha tvättat av svansen lite bättre, varför rider jag så och inte si, varför, varför och varför. Har ju varit förskonad från detta under alla år jag haft häst, eller så har jag varit för dum för att fatta att folk snackar skit om mig, jag har liksom alltid haft fullt upp själv så jag har inte tid att lyssna på sådant, men har nu en stark känsla av att nu kommer det. Ska försöka slå dövörat till, har så mycket annat att tänka på så jag väljer det. 

En hundmänniska jag känner kom förbi och kollade in allt eftersom hon ska hjälpa mig med in och utsläpp när det krisar. Hon är fd häst tjej så det blir bra det.

     

Stallgången (hade glömt sopen hemma), hagen och tvärs över vägen ska jag slå upp stolp till ridbanan.

Till hagen har det gått 500 m tråd (ett varv alltså) så det är en ordentlig hage, vilket känns underbart när jag har unga hästar, samt Hero som har mkt spring i sina ben han med. Det är mycket sand så det är för det mesta bra underlag.

Lite bakslag här hemma då jag vaknade i morse, men det verkar ha löst sig under dagen. Just nu packar barnen sina leksaker och jag ska packa ner saker i köket jag inte kommer att behöva under de närmaste 5 veckorna. Ja snart bara 5 veckor kvar. Underbart!! Längtar! Fick tips på en sänggavel igår och nu ska jag fixa till det, kommer att bli kanon bra. Bilder kommer allt eftersom.

Carpe Diem!

Kerstin


Av Kerstin - 19 oktober 2013 22:01

Ja då såg det ut så här...

     

Lite skumt när bladen knappt gulnat på eken..

Men nu är det borta igen, SKÖNT!!


Vi jobbar på med hagen, den är ju rätt stor..

 

Han som äger stallet hade gjort ordentliga stolpar och nu var det isolatorer och band som skulle dit.

Inte bara, men till slut så fick killarna komma ut.

       

Blev mycket spring på långsidan längs med de andra hästarna, men efter att ha fått sig några stötar så höll de nosarna en bit borta från tråden. Men de lyckades riva ner mellantråden en gång i går och en gång idag, det blir så när de står och slår med frambenen. Både Curre och Sullivan var lite på G och det blev lite gruff mellan dem, blodvite uppstod en gång. Så man kna väl säga att de är kvitt nu. Sullivan har ju lyckats nypa av en bit av Curres öra och nu lyckades Curre bita av en bit av Sullivans söta nos. Får väl se hur det läker ihop eller om vi får ta bort en bit. Sitter så tokigt så jag tvivlar på att det är någon mening med att sy, kommer garanterat klias upp direkt. Men Sulle är snäll och låter mig göra rent och pilla så det blir nog bra.

749 bilder lyckades jag fota, så ni kommer att få stå ut med lite hagbilder på killarna framöver.


Carpe Diem!

Kerstin

Av Kerstin - 14 oktober 2013 09:00

Så var det måndag igen. Helgen susade förbi i full fart och bjödpå underbart väder. Lördagen tillbringade vi någon timme hos min bror, han fixade till bilen så den nu startar när jag vill, inte när den vill. Bra!! Sedan ilade vi iväg till Birsta för att handla mat mm inför helgen och veckan. Bland annat så blev det tapeter till dotterns nya rum. Vi passade även på att köpa 2 nya väggklockor, julgardin till nya köket samt en julduk.

   

Nya väggklockor...

Hemma igen så har jag faktiskt inte en aning om vad vi gjorde.. Hästar, hundar och lite packning antar jag..

Söndagen började med att vi fyllde upp släpvagnen med skräp och skrot från timmerhuset (som varit vårt förvaringsutrymme). Ett rum blev så gott som klart, så där kan vi nu ställa kartonger inifrån som vi börjat packa ner saker man inte använder dagligen eller behöver närmsta tiden.

 

Ur kaoset så föds ordning... Eller?!



Efter lite välbehövlig paus med kaffe och lite glass så sadlade jag på Guldgossen och begav mig ut, hade egentligen ingen ro i kroppen för en ridtur, men samtidigt vet jag att jag bara får ångest om jag INTE rider. Vi blev väldigt röda eftersom det är älgjakt igen och jag hade ingen lust att bli skjuten igår. Hade bara tänkt skritta och rensa tankarna, men det blev lite trav jobb också. Och vilken häst jag har! Han bjöd på några sagolika steg och jag bara kände den där fantastiska känslan i kroppen, WOW, det är för de här ögonblicken man rider och tränar!! Han är så rolig när han bjuder på sådana här "moments", för sedan är det precis som om luften går ur honom, han ger liksom allt och sedan frustar och pustar han och är super nöjd, jag med för den delen, så det blir oftast skritt och massor med klappar och beröm och så lunkar vi nöjda hemåt. 


Idag stressar jag på lite, kommer en och ska göra en energideklaration, hämta barn, middag, lite ärenden, hämta hö, vanliga fixet med alla djur och lite läxläsning. Måste riva sommarhagen, tydligen snö på ingång...

 

Syskonkärlek... Eller... 

Barnen jobbar osh står i, hjälper till med att packa och slänga, riva hagar mm. Älskade små tussar!!

Carpe Diem!

Kerstin


Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Skapa flashcards