Stallrosen

Direktlänk till inlägg 4 januari 2020

Snäll, men inte dum

Av Kerstin - 4 januari 2020 14:05

Jag tillhör den där gruppen med människor som alltid försöker vara snäll, ställa upp för andra, fixa och dona för att allt ska lösas på bästa sätt, inga krav på att andra på något sätt ska betala tillbaka det, bara alla är nöjda så är jag också nöjd och glad. Sista tiden så har jag allt mer märkt att det tas för givet att jag ska ställa upp, fixa, göra och finnas till. Så klart inte av alla och absolut inte av mina närmaste, men av andra i min närhet. När man så sakterliga vaknar upp och märker hur det som man tidigare gärna ställt upp och hjälpt till med, plötsligt blivit en självklarhet, nästan ett krav från vissa, så kan jag ju inte annat än bli arg och frustrerad. Men efter att ha funderat så måste jag ju också ta på mig en del av skulden själv, jag har aldrig satt gränsen, varken för mig själv eller för någon annan och hur ska jag eller de då veta? 


Men hur sätter man då gränsen? Gränsen för vad jag vill och tycker är ok, för det är ju den viktigaste gränsen. Och hur ska jag sedan på ett bra sätt förtydliga det för de i min omgivning? Jag har insett att jag kommer, har redan, förlora några, eller kanske många, av vad jag trott varit mina vänner. De jag redan har förlorat saknar jag faktiskt inte. Jag kan omöjligt sakna någon som inte kan acceptera att jag tycker något annat, eller inte accepterar att jag säger nej till vad det än må vara. Att inte acceptera andra människors gränser och åsikter är inte ok, men det betyder så klart inte att jag eller de behöver tycka lika.

Simpla saker, som att svara när man blir kontaktad angående något, tycker jag hör till vänskap. Tar det flera månader och sedan får man ett svar som börjar med "det har varit lite mycket nu", men sedan förväntar svar direkt, så går de personerna bort från vänskapslistan. De som tycker att de inte behöver betala stallhyra till mig, "för kostnaden för stallet har jag ju redan", de går bort direkt. Ja exemplen är många, ibland har jag blivit helt stum av förvåning, ibland arg och ledsen. En vän sa till mig för en herrans massa år sedan att jag fick inte vara så snäll att jag blev dum. Då tog jag det som en förolämpning, nu förstår jag vad han menade. Vänskap byggs inte på att utnyttja varandra, vänskap byggs på respekt. Har man inte respekt och kan sätta de där gränserna för sig själv, hur ska då andra veta? Där kommer sann vänskap in i bilden, den sanna vännen sätter den gränsen om man inte själv kan. 


Idag ställer jag mig allid frågan om jag mår bra av det jag ska göra. Första gångerna jag sa nej till saker jag visste att min hälsa skulle få betala dyrt för om jag gjorde hade jag ångest, andra gången blev det lite lättare och nu märker jag att frågan ställs till mig på ett helt annat sätt. Så jag har vunnit lite respekt från andra på att respektera mig själv, en skön känsla. Nu jobbar jag för att hålla i den känslan, känslan över att ha kontrollen över mig själv. Att vara snäll, men inte dum

mot mig själv.


 

Gammal vänskap, kan visst rosta, men den kan också vara väldigt stark.


Ta hand om er   



 
 
Ingen bild

Yvonne

4 januari 2020 16:20

Fina Kerstin!
En styrkekram till dej, fortsätt vara snäll
fast håll fast vid att inte vara ” för snäll” där går gränsen.............

Kerstin

6 januari 2020 10:15

Tack snälla Yvonne!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin - 1 februari 2020 13:44

Ja, som rubriken säger så börjar jag fundera om jag är det och alltid varit det. Kan liksom inte tacka nej till jobb utan att må dåligt, få lite ångest. Samtidigt så får jag lite ångest över att jag inte är hemma med barnen, som visserligen är stora ...

Av Kerstin - 29 januari 2020 12:40


Efter att ha tittat igenom ett antal inlägg från folk som vill bli medryttare så funderar jag allt mer på varför de inte väljer att skaffa egen häst. De har oftast en lång önske (krav) lista på hur hästen ska vara och vad de ska få göra med hästen, v...

Av Kerstin - 18 januari 2020 15:23


Tiden, den tiden. Ibland rusar den iväg och man kan inte förstå var den tog vägen eller hur den kunde å så fort. Ibland går det sakta, så sakta, som om någon limmat fast visaren på klockan. I april 2019 så bestlutades att vi skulle bli med stor häst ...

Av Kerstin - 3 januari 2020 15:06

Om det var halvtid i förra inlägget så borde det ju vara heltid i detta. Ett år är avslutat oh vi har tagit tre kliv in i nästa decennium. Jag antar att detta år och decennium kommer att innehålla skratt, tårar, frustration och allt annat som de övri...

Av Kerstin - 7 juli 2019 17:16

Lite mer än halva året har gått och det är dax att uppdatera. Vintern och våren försvann i ett rasande tempo känns det som när jag tittar bakåt, men just då, när det va kallt och blött så tyckte jag det gick segt. Jag tycker jag är rätt bra på att få...

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards