Stallrosen

Alla inlägg under juli 2013

Av Kerstin - 31 juli 2013 07:40

Men igår var jag inte på mitt mest lysande humör, allt var väldigt grått. Idag är det lite ljusare, både ute och i sinnet. Vaknade av solens strålar och fågelkvitter, det är helt ok även om det kändes lite tidigt. Nu sitter jag och tar en kopp kaffe, försöker låta bli att spilla ut den och lyssnar på Sara Varga, så trallvänligt och trevligt att lyssna på medan man vaknar till. 

Gårdagen var grå... Regnet hängde i luften och under eftermiddagen så kom det. Men hundarna och jag hann gå en sväng på förmiddagen, Hero och jag hann med en skritt tur, vi såg massor med hallon så idag blir det en promenad med hundar och barn för att plocka lite.

Sista turen med hundarna i regnet så tog jag med en hink och plockade lite av det som fanns på stigen ovanför oss. Dexter tyckte det va toppen när matte försvann i någon buske för då kunde han dra iväg, men tydligen va det inte så kul när ingen märkte att han va borta och ropade, för efter 2 gånger så höll han sig med mig i buskarna istället, han attackerad buskarna med hull och hår, jag sa åt honom att jag faktiskt hellre plockade hela bär än mosade, så det slutade med att han höll sig runt buskarna och "dödade", grenar och gräs som låg i vägen för mig. Helt perfekt, blev betydligt lättare att hitta hallonen då. Jag är verkligen ingen bärplockerska, men att plocka när man ändå ska ut tycker jag är helt ok. Visst skulle det vara toppen att plocka och ha frysen ful till vintern, men det kommer inte att ske. Vi plockar det vi behöver för en paj idag och sedan är vi nöjda. Har vi tur blir det lite över till frukosten i morgon. Nu är det väldigt mycket blåbär i år så barnen ville ut och blocka det igen så vi ska leta rätt på bärplockarna och göra det. 

Tömde även Prins och Heros boxar i går, blir inget skurande i år, känns sådär, men nu väljer jag bort det. Sopar rent från spindelnät och damm, men inget skurande... Bara Walle grisens box kvar nu... 

Lyckades även spilla ut en hel mugg med kaffe igår när jag fikade frukost.. Fick bilen att starta.. Antagligen något glappt i tändningslåset säger de kunniga, så dottern och jag for till macken och fyllde upp en dunk med bensin till åkklipparen så jag kan fortsätta klippa när gräset torkat till lite senare idag. Mmm, det var min lite gråa och trista dag. Fast när jag tänker efter så log jag rätt mycket och skrattade faktiskt åt Walle som fick ett tokryck i hagen och for som om han inte fått springa på evigheter, hi hi. Men idag är en helt annan dag, på gott och ont...


Carpe Diem!

Kerstin


Av Kerstin - 30 juli 2013 08:14

♫ ♪ Always look on the bright side of life... ♪ ♫ , Och så vidare... För det är väl så det ska vara, varför älta problem och sorgsenheter... Så nu ska jag se livet från den positiva sidan...

  • För hade inte gräsklipparen krånglat hela sommaren så hade ju jag inte behövt bygga hagar på gräsmattan till hästarna hela sommaren...
  • Och mister man en dåre så står det tydligen tusen till dårar där ute...
  • Och startar inte bilen så får jag ju jaga upp en vän att hämta upp mig, en vän som jag ändå allt för sällan träffar..
  • Och för att få hem bilen så får man be en mindre pigg storebror först hämta mig och sedan skjutsa till bilen. Väl där så startar bilen....
  • Och det var väl toppen att få en elräkning på över 7000,- i vintras så man fick göra sig av med en större del av besparingen som man slitit ihop över sommaren och allra bäst kändes ju det eftersom jag knappt använt mig av värmen eller så i huset...

Ja listan kan göras lång.... Men det är klart, får man inte sin dos av ledsamheter så uppskattar man ju inte de positiva sakerna i livet lika mycket..... Jag kan tala om att jag snart inte ens märker om det susar förbi en positiv sak, tro mig, jag ÄR medveten om att jag ska vara glad över en MASSA och det ÄR jag, men snälla, snart kan jag bara tänka på allt skit istället för att låta det bra som händer runt mig få sin plats. Jag har slutat fundera över min migrän och huvudvärk, att jag har ont i magen, att jag somnar och vaknar med ångesttankar, att jag vaknar med ett ryck mitt i natten med hjärtklappning eller att jag inte får åt mig luft... Ändå har jag inte gett upp, jag känner ju fortfarande glädje när jag sätter mig på Guldgossen och han snubblar sig fram i skogen, alltid lika glad. Jag blir fortfarande varm i hjärtat när små killarna tittar upp varje gång jag öppnar dörren på baksidan. Jag älskar mina barn och allt de och vi gör tillsammans, jag känner fortfarande hur skönt det är att ta morgonpromenaden med hundarna och få rensa tankarna och bara går och filosofera lite. 
Jag gjorde en "Göra lista" över det som bör göras nu innan jobb och skola startar och hängde upp den på kylskåpet. Dottern tittade på den och konstaterade att det var nog inte så farligt; "Vi kan ju hjälpa till med det." sa hon käckt. Hi hi, ja visst kan de det, en liten del av det hela i alla fall, men jag är glad för det lilla...

 

För att återgå till bilen så for vi till köpcentrat i går för att köpa skor mm inför skolstarten. Köpte en massa skor och gick ut för att starta bilen... Men se det ville den inte.. Brumm, brumm, men slog liksom aldrig igång.. Drog alla svordomar jag kunde på en gång, lika bra det... Ringde runt lite bland kunniga människor, men ingen va i närheten och kunde komma förbi. Fick förslag på vad det kunde vara och tja, kan ju säga att bilen var nära döden... Messade en vän som bor en bit innan oss och hon styrde om lite hemma och kastade sig i bilen och kom för att hämta oss. Bilskrället fick stå kvar... Med lite tur så kanske den var uppeldad eller så innan jag kom tillbaka... Hela dagen blev ju fel sedan, fick sitta och ringa runt till bilverkstan mm för att försöka komma på vad det kunde vara och ev priser på vad det skulle kosta. Gav upp till slut och återgick till livet igen, sonen och jag började gå igenom hans leksaker och städa hans rum, tog en väldigt svettig tur med hundarna, lagade middag, fixade stallet och när jag var på sista kvällsturen med hundarna så ringde brorsan och frågade om vi skulle hämta hem bilen. Tja, var väl lika bra det...

Han kom mullrande med sin STORA bil (läs monster truck eller så). Vi körde iväg och han parkerade snett bredvid mitt bilskrälle, jag kastade ut repstegen och klättrade ner och hånlog åt min lilla bil. Klev in i den och vred om nyckeln, kände hur den skakade till av rädsla för det stora monstret som brummade bredvid. Monster bilen skulle lätt bara rulla över lilla bilen och göra slarvsylta av den... Min bil tog ett livsavgörande beslut och ... STARTADE!!! Jamen vad i hel...e är det med dessa plåtburkar, det hade den ju kunnat göra redan i förmiddags ju... Men nu var det positiva tankar som gällde... Det senaste förslaget är att det är ngt glappt i tändningslåset... Tja, bättre än om kamkedjan gått sönder iaf... (tänk positivt)...

 

Carpe (fucking) Diem...

Positiva Kerstin

Av Kerstin - 27 juli 2013 16:00

Prövade går min långtur med hundarna i torsdags morse, men Eddie drog sig upp över dikeskanten och mot skuggan hela tiden och Dexter lade sig direkt om vi stannade så jag vänd och gick hem innan de fick värmeslag. Packade ryggan och kylbagen, såg till att ungarna fick i sig frukost och så gav vi oss iväg till stranden. Den vanliga havsviken, men en annan väg så vi skulle slippa gå så långt med allt man släpar med sig. Vi körde och körde..... Hade vi yrat bort oss, men nej då där var "parkeringen". Något bättre väg att gå sista biten också. 

      

Första bilden är stigen vi brukar gå med ALL packning.. Så det kände bättre nu..

När vi kom dit var det "fullt" med folk, dvs 3 sällskap.. Ja vi är bortskämda... För det blir ju så fullt...   

     

Hi hi... 

Vattnet bjöd på 19,3 grader sa en herre som hade termometer med sig, inte illa!

   

Välbehövlig lunch.. Och snäcksamlingen som jag MÅSTE fota, sa sonen..

På vägen till bilen mötte vi den här krabaten..

 

Kopparorm/snok..

In i den varma bilen och jag funderade om jag skulle ha kvar kameran i ryggan längst bak i bilen eller i framsätet, hmm varför skulle jag ha den när jag körde bil?! Så dumt av mig, hade inte en aning om att vi skulle se vad som kan ha varit en björnungen eller en enorm grävling (men de är väl ändå inte så brun på bakdelen, inte de som bor på vår gård iaf, de är mkt mer grå och inte alla så STOR). Tvärnit med bilen och vi spanade in i den mörka skogen... Fortsatte krypa fram, vips så fladdrade det förbi en stor fågel (orre/tjäder aktigt), fortsatte vår färd och ute på en hölägda såg vi 2 till stora fåglar strosa omkring, en stor svart med lång hals.. Tja, VARFÖR ska just jag ha kameran i framsätet....   Kan säga att trots att vi kröp fram på hemvägen så gick den resan betydligt fortare, hi hi!

Hemma igen så fick hundarna komma ut och pinka och äta medan vi packade om ryggan, lastade in oss alla i bilen igen och stannade till på byns pizzeria och hämtade middagen och iväg..

                 

Blev till att äta ute i "vildmarken" innan vi traskade iväg på nya stigar och vägar. Det gick uppför och nedför om vart annat och det var helt underbara ridvägar, kan nog vara så att någon häst får följa med nästa gång... Men efter att ha yrat på ett tag så hittade vi äntligen fram till ån.

                 

Det var en brant stig ner till den efterlängtade svalkan.. Ja ni ser, även collien doppade fötterna! Dexter var lite brydd först över att vattnet rörde sig och att hans leksak flöt iväg.. Kanske mot odjurets käftar..   

                   

Och trots att Eddies min är liiite mer lidande än Dexters så hade han rätt skoj han med.

Trots att vattnet rinner så var det otroligt varmt, låg nog på 23 grader.. Ljuvligt, sa barnen och hoppade i...

     

En nöjd Dexter, försvann bara en gång upp i skogen på jakt efter något..

Sedan började den mödosamma klättringen upp igen, vi hittade en annan stig då..

         

Bara några meter bort låg platsen dit det var meningen vi skulle ha kommit till enligt vägbeskrivningen jag fick, *visslar lite*... Rena rama Sahara öknen.. Men toppen att jobba med hundarna (och hästarna) där!! Vi strosade sakta hem denna underbara sommar kväll och naturligtvis går man väl barfota i skogen bland myror, kottar och tallbarr... 

Kan tillägga att vi somnade ovaggade den kvällen, även hundarna..


Carpe Diem!

Kerstin



Av Kerstin - 26 juli 2013 20:25

Fattar ingenting jag... Har ju haft en rätt aktiv vecka, ökat på våra promenader, ridit, badat och gjort lite annat. Vi har även köpt och ätit godis och köpe pizza...   (förklaring i nästa inlägg).. Och ÄNDÅ har jag tappat 3 cm (!!!) på låren och 2 cm på överarmarna!!! Vikten står kvar, eller hoppar det där halva kg fram och åter.. Hur kan det då vara möjligt??

Nåväl strunt samma, bra är det iaf..   

Carpe Diem!

Kerstin

Av Kerstin - 25 juli 2013 07:42

Fina dagar nu... Sommar och sol, igår var det riktigt varmt, 33 grader hade vi på framsidan och då är ändå inte termometern direkt i solen. Så varför slösa bort en sådan dag på gräsklippning tänkte vi och packade oss iväg till grannbyn Härnösand och deras fina havsstrand Smitingen, men innan vi svängde dit så var vi ju tvungna att åka till...

 

Godishuset... hi hi!

Konstigt nog när man går in i ett hus fullt med godis så får man nästan avsmak.. Ingen av oss tog så mycket som vi trodde innan vi gick in. En "lustig" sak när vi kom i och skulle ta varsin påse från stället, det fanns ett ställ, men där hängde säkert ett 10 tal rullar med påsar så kom det in 2 män i 45-50 år, knuffade sig fram till påsarna och när vi stod och plockade godis så var de tvungna att sträcka sig över och förbi oss, gärna tränga sig mellan mig och barnen. Det var 4-5 gångar med godis (500 olika sorter enligt reklamen) och det var vi, de 2 och ett par till i affären, måste man då trängas och böka sig fram trots att det fanns gott om plats, allt var välfyllt dessutom så det var ju inte så att något höll på att ta slut heller?! Ja ja, de var väl stressade....   

Sedan blev det i alla fall bad.

     

Det var kallare i havet här än hemma i "vår" havsvik, men det är ju en fin strand och kul att åka på en liten utflykt.

Vi fick ännu en fin dag tillsammans att plocka fram i vinter när snön yr runt knuten och humöret börjar närma sig noll. Idag skiner åter solen från en klarblå himmel och det är vindstilla, i skuggan är det 25 grader... Så jag antar att gräsmattan inte blir klippt idag heller.   Finns en hel det jag verkligen borde/skulle behöva göra innan helgen... Men men, jag är säker på att det finns kvar även efter helgen så... 

Nu ska jag se om jag får igång "Run keaper" som jag laddade ner till telefonen. Tänkte att det skulle vara skoj att kunna mäta upp sträckorna i skogen, så svårt att beräkna annars, men jag får inte igång den så... 


Carpe Diem!

Kerstin

Av Kerstin - 23 juli 2013 19:52

Det är sant som alla säger, men får energia av att göra av med det.... I alla fall så länge det handlar om positiv energi. Började gårdagen med att tänka att jag skulle länga ut min och hundarnas promenad ca 2 km, så att den vändan blev ca 6 km. Slutade med att vi gick/sprang 1,1 mil drygt! Kunde liksom inte sluta gå... Idag vände jag på turen och tyckte den va lite kort, så risken är stor att jag ökar ut vår morgon tur lite till... Väl hemma igen så sadlade jag på Hero och tänkte rida ner till ängen och köra ett mini pass, han hade dock andra planer och svängde in på en annan stig och jag lät han gå, så vi tog en lång skritt tur innan vi var tillbaka till vår äng. Travad lite och han kändes fin, tog några varv i galopp, bara stod upp och lät honom rulla på i en behaglig rytm. Är en otroligt skön känsla att äntligen ha en häst som kan galoppera! Han kändes fin i galoppen så vi avbröt och travade av och sedan skrittade vi hem, nöjda och glada.

Hemma igen så bara spratt det i mig av energi. Fixade tidig middag eftersom vi skulle bort och tog en dusch. Ut med hundarna och iväg till en fd arbetskollega, vi var 3 glada fd kollegor som surrade på tills midnatt. Hem, fortfarande full av energi... Trodde aldrig jag skulle somna, men efter lite trevligt chattande så blev ögonlocken allt tyngre. Men innan det hann jag fånga fullmånen med kameran...

     

Testade lite inställningar innan den försvann bakom ett moln...


I morse vände jag som sagt på turen, kändes som om jag bara gått vår vanliga tur.. Hmm.. Sedan svidade vi om och begav oss till havet och trots att det var molnigt hemma så bjöd havet på varmt vatten och sol, Dexter och Eddie fick lika och Dexter badade som vanligt. Hem igen, in i duschen och iväg för att tömma lite av det vi källsorterar, iväg till köpcentrumet och åt faktiskt där och handlade lite förnödenheter. Hemma igen så startade jag upp gräsklipparen och medan barnen krattade upp gräset efter mig så hann jag klippa bra mycket innan klipparen tyckte att den gjort nog och lade av. Hjälpte barnen att kratta ihop det sista, rensade bort högen med ogräs som har legat sedan jag rensade ena rabatten, mötte upp barnen när de kom från hundpromenaden och sedan satte dottern och jag oss på trappen med varsitt glas med vätska och planerade inför morgondagen och resten av veckan. Har fixat stallet, hästarna har fått lite kvällsmat och nu sitter jag här och funderar vad jag ska göra resten av kvällen. Ta rätt på tvätten, bära in spånet och sadeln. Kanske tar jag en tur till med hundarna.... Eller utmanar mig själv på "plankan". Just nu klarar jag bara 3x40 sek... Hmmm... 


Carpe Diem!

Kerstin

Av Kerstin - 22 juli 2013 09:49

Jobbade ju i helgen och då med en av de andra vikarierna, alla ordinarie personal ville vara lediga!! Mäh liksom, hi hi! Men det är ju skoj eftersom vi vikarier inte så ofta jobbar ihop. Nåväl, hon jag jobbade med i helgen lyckades iaf peppa mig till att ta ut Hero i lördags efter jobbet, normalt brukar jag vara för seg och innan jag hunnit med allt så tycker jag det är för sent att göra det. Men när jag försökte "smita undan" så ekade hennes röst i mitt huvud. Ja ni hör vilka kollegor! Detta ledde iaf till att efter att ha jobbat med henne även på söndagen så var jag riktigt pepp att ta ut o rida när jag kom hem. Tydligen var Hero det också för han och Walle hade själva gått hem från beteshagen och stod hemma på gården och åt gräs. Hmm, blev till att laga hage istället för att rida då.. Prutt pållar... Ska öka ut den lite mer idag så de får mer gräs så stannar de nog kvar några veckor till. 


Det vikt(iga) inlägget som skulle ha kommit i fredags har jag medvetet dragit på eftersom jag hade hoppats nå mitt första (nya) delmål i går, men missade det..   Nåväl, får ta i lite mer den här veckan eftersom jag ligger lite efter då, bara jobba igen. Låt svetten flöda...


Har lånat hem 2 ponnysadlar till Sullivan först och främst, men bra om även Curre kan ha samma sadel, fast med fårskinns pad då, han är ju mkt smäckrare än Sulle. Har inte fått fingrarna ur och satt ut annons på honom än. Har däremot svarat på några annonser om folk som vill köpa/låna ponny, men inte fått några svar. Så han lär nog bli kvar i vinter också. Har fått tips på en liten duktig ryttarinna,så jag ska åka och titta när hon tränar sin ponny så får jag se vad jag tycker och vad ev hennes föräldrar tycker. Hon har hjälpt en jag känner med deras ponny och det har gått bra. Vore ju toppen att få honom lite mer riden/hoppad och så.


Nåja, nu har jag som vanligt inte tid med er!

Carpe Diem!

Kerstin

Av Kerstin - 20 juli 2013 07:59

Tja, vad ska man säga.. Skiter i att säga något, men igår for vi i alla fall och hämta dessa 3 sötnosar. Dotterns lite för tidiga födelsedags present.

 

Marsvinen...

     

Darwin, har de döpt han i mitten till... Han är steril och gammal så det blir inga fler små svin..   

Japp, vi hade ju 2 som vi gav bort. Detta skedde lite i panik när vi separerade. Hade jag vetat det jag vet idag så hade både de och fröken Zabina fått stanna kvar. Men nu är det som det är och gjort är gjort... Säkert någon mening med det också.


Väl hemma igen så fick småkillarna jobba lite och bägge har verkligen vuxit på sig, framförallt mentalt. Så fina små killar!!    Önskar så jag var 9 år igen och hade Sullivan, fy fasen vilken ponny, vilken gång han har... Suck!! Curre har gått omkring och "lurat" mig lite. Har ju alltid varit så nöjd med honom, men igår tränade vi lite galoppfattningar och efter ett tag så kom han verkligen igång i traven också. Hi hi , han kan han med!!    Tror jag får öka pressen på honom lite. Både han och matte är lite slöa tydligen. 

Skulle rida Hero på kvällen, men det var så kopiöst med småflugor så jag avstod. Blir galen på dem, trots att det blåste så var det som svarta moln runt hästarna. 


Gräsklipparen gick 3 varv innan den dog igen... Rekord, får se vad den vill ikväll, kanske 4 varv!!   

Har en massa konstiga funderingar och tankar just nu om en sak.... Men det blir nog bra, på ett eller annat sätt... Men nu har jag som vanligt inte tid med det här.


Carpe Diem!

Kerstin

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20
21
22 23
24
25 26 27
28
29
30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Skapa flashcards