Stallrosen

Direktlänk till inlägg 21 mars 2012

Fåfänga eller vad...

Av Kerstin - 21 mars 2012 22:42

Jag fick en fråga av en god vän till mig varför jag använde benlindor. Om det var för att mina hästar slog ihop eller varför. Jag sa som det va, att jag tyckte det var snyggt! Hon skrattade gott åt min "fåfänga". Vi älskar båda hästar och vill dem bara det allra bästa, men vi tycker inte alltid lika, men respekterar varandra för det.

Har alltid haft mina hästar lindade eller haft benskydd "i fall att" och för att det är snyggt.


Nina, som har Sydney, retas med mig och ska ha BRUNA saker på Sydney, ve och fasa sa jag!! Brunt på en vit och svart häst!!! NEJ!!! Men jag överlever, får väl blunda när jag ser bilderna, för jag kan ju bara ana att hon kommer att bombardera mig med dessa bilder.    Men hon ska nog få igen!! Om det spelar någon roll vad man har för färg på hästen eller sig själv? Nej naturligtvis inte, allt är ju efter tycke, smak och plånbok.


Så fick jag en fråga om varför jag har pullarträns på Walle. Mitt enkla svar är kort och gott; Han är ju så fin i det!!


Har ju pullarträns till alla ponnyer... Till och med Prins har, eller hade 2, de har ju Zabina tagit över nu.

När vi köpte Prins så sa Josefin att han inte behövde nosgrimmor och så är det, men vi har det bara för att det är fint. Man behöver ju faktiskt inte dra åt dem. Prins fick ju även en förbygel som matchade ena tränset. Om den behövs, nix, men han blev jätte fin i det!


Hur är ni?? Har ni saker på era hästar som de egentligen inte behöver? Benskydd, snokremmar, martingal, bröstor???? Vad behöver man egentligen?? Man kan ju hoppa barbacka utan sadel och träns... Man kan rida dressyr utan sadel och träns. Varför speciella "ridkläder"? Förr tog man ju det man hade. Ett par slitna jeans och en tröja.


Jag älskar att matcha och fixa. Benskydd och benlindor =  !! Förut var det bara benlindor, men med åldern så har jag ju även fallit dit för benskydd.   Kalla mig knasig, men jag trivs. Nu finns inte alltid tid eller ork för det lilla extra, men stämmer bara allt så blir det hela kittet!

Nu har jag funderat klart!

Kerstin

 
 
Marie

Marie

22 mars 2012 08:12

Jag jobbar ju bara halvtid pga min sjukdom. Slutar vid 13.00
Jag tror det låter mer än vad det är.
Sandra rider ju 4-5 ponnyer men hon rider inte en ponny i timmar utan effektivt i ca 30 min. Skogsturerna tar ju längre tid naturligtvis.

http://stallbrannebo.blogg.se

 
Anneli Johansson - bloggtävling hos mig

Anneli Johansson - bloggtävling hos mig

22 mars 2012 08:27

Klart man kan ha grejer för att de e snyggt :) som benskydd eller lindor, pannband.
Men sätta på Brösta eller martingal för att de e snyggt tycker ja nog inte, tycker de ser bättre och profsigare ut utan faktiskt.
Har ju det på Faith nu eftersom hon slänger upp huvudet nåt så fruktansvärt ibland, men hoppas på att kunna ta bort den så småning om :)

sv: du hade rätt av något jätte fint ;)

http://www.stallekekullen.blogg.se

 
Camilla

Camilla

22 mars 2012 08:30

Jag har en nosgrimma på mitt nya körhuvudlag för att man måste ha detg på tävlign, och nu till vardags får den sitta kvar för att han är så fin i den.

Annars har jag nog inget onödigt.. Eller jo, benskydd när han hoppar, men det är väl av säkerhetskäl antar jag.

Dacke är inte så fin i benlindor.. Han har korta och tjocka skenben och dessutom en massa hovskägg så sticker ut medanför och hår som sticker ut ovanför.. :)

http://parellikusken.blogg.se

 
marianne

marianne

22 mars 2012 08:45

Ju mindre desto bättre, tycker jag alltså ;)
Jag har en massa benskydd som ligger efter Brigade, han behövde de första åren innan han musklat sej, men dom ligger som sagt bara och tar plats nu.
Jag hade en inhyrning här för några år sen som hade både brösta och svansrem....hon tyckte det var snyggt, men andra skrattade åt henne....

http://marresmams.blogg.se

 
nina liljedahl

nina liljedahl

22 mars 2012 11:26

Visst är det roligt om hästen är fin i sina grejor. Men jag måste tillstå att jag blir lite trött på alla outfitsbilder i olika bloggar. För mig är det inte tingen runt hästen som står i fokus, utan mera hästen själv 'naturell'. Själv har jag inte ekonomi att handla en massa dyra saker till hästarna och mig själv, så det är kanske därför jag inte är så jätteintresserad av det.

http://stallskogalund.blogg.se

 
Nina & Sydney

Nina & Sydney

22 mars 2012 12:11

Jag är precis som du! Klär på hästen enbart för att det är snyggt! Det senaste jag börjat med är huva på Flipper för att Hööks hade så bra pris och då kunde jag passa på att testa på honom. Han blev verkligen supernygg i den så nu har jag fått en ny dille, huvor! Måste ha huvor som matchar alla schabrak. Nästa inköp blir en brun huva.....till Sydney! ;)
Benlindor är också en sån där fetisch fast dom har jag även ibland just för att det fyller en funktion och ibland kan det vara bra. Inte alltid jag orkar linda men om det någon dag behövs lite extra stöd så är det alltid bra om det matchar resten av kläderna! Givetvis ska bruna lindor inköpas också. HOho..

http://stallsoder.blogspot.com

Kerstin

22 mars 2012 12:20

Passa dig du!! ;)

 
Erika

Erika

22 mars 2012 12:54

Jag slänger gärna på saker för att de är snyggt. :)
Köper gärna märkes schabrak osv om ekonomin tillåter för att de är fint.
Jag har gärna en fin outfit åt Raski.
Men bara för att jag själv vill de, inte för o visa upp " se vad jag har " :) utan jag trivs med de osv.

Jag har skydd runt om på Raski.
Hon behöver de p.g.a att hon strycker sig rejält bak.
Vilket hörs oxå när man rider + tömkör så syns de hur hon slår ihop bak.
Kanske växer bort med åren, men tills dess skydd!
Fram har hon mest för att de ser inte klokt ut om hon har bak, men inte fram.
Sen rider vi bland mycket stock o sten, så vill gärna skydda henne ben.

Boots på fram, behövs bak oxå.
p.g.a att hon slår ihop hovarna bak / strycker sig rejäl.
Så hovarna slår även ihop.

Fram har hon boots p.g.a att hon trampat av sig skorna vid två tillfällen i trav.
och peppar, peppar skyddar bootsen då jag köpte en storlek större.
men dom stör ändå inte, utan för nytta.

Har sadel, träns.
Inga konstigheter, nosgrimma för att hon behöver de. :)

http://eriikapettersson.blogg.se

 
Erika

Erika

22 mars 2012 13:09

sv:
Ja de är kul o ha bilderna sen när de blir äldre oxå se förändringarna osv. :)

Ja jag rider inte med martingal osv.
Även om jag funderat på de eftersom Raski vissa gånger springer rätt upp med huvudet och knockar mig.
Men nu när jag börjat våga driva framåt så söker hon sig framåt o neråt mer o mer så avvakta med martingal. :)

Men benskydd kör jag inte utan.
Inte ens när jag enbart skrittar.
Många säger men dom får starkare ben, senor osv om du inte kör med skydd.
men de är många i mitt stall som faktiskt har skydd enbart för att hellre sätta på de än o få ja en skada på benen.

Nackdel den dagen man tävlar dressyr, då är de av med alla skydd.
Men får börja plocka av Raski sen när hon musklat sig o orkar bära sig bättre. :)
De är främst på volt hon slår ihop så där illa.

http://eriikapettersson.blogg.se

 
Anna

Anna

22 mars 2012 14:23

använder ingen utrustning för att det är snyggt just nu,han behöver ha allt han har på sig för tillfället:) förr hade jag saker på hästarna bara för att det var snyggt och då specielt på adeline som ju faktiskt gick lika bra i repgrimma och barbacka som på kandar och dressyrsadel^^

http://annashastliv.blogg.se

 
Anna

Anna

22 mars 2012 19:01

Jag tycker att det är jätteroligt att matcha!!! Köper dock sällan något dyrt utan försöker köpa det mesta på REA...både schabrak, huvor och lindor...eller allafall billigt;) Köpte jättefina REA schabrak på Hööks för strax över 100-lappen...huvor för 35 kr och lindor i 4-pack för 99-149 kr. KÄNNS SOM HELT OK PRIS FÖR MIG:D
Dock slog jag till och köpte det gula fina nya schabraket på Hööks för lite mer pengar...men gula lindor till och är jättenöjd med det:)

Köper även begagnat och på Tradera...om jag hittar något jag behöver.

Jag började linda T bak i december pga att jag upplevde att han blev känslig för benskydden där han tidigare haft sin mugg. Inte så konstigt då det var ett stort rosa område som dessutom var pälslöst:O I vanliga fall har han benskydd runt om. Mycket pga av att det rör sig mycket lösa hundar på vägen. För mig känns det bättre om hästen har benskydd OM hunden skulle göra ett utfall mot benen. Då skyddar det allafall lite....tyvärr är det många hundar där husse/matte INTE alls har koll på dem trots att de är lösa:S

Martingal använder jag för att T kan bli rätt så stökig emellanåt när han får sina "rodeo-anfall"...jag ser det som en säkerhet för mig:D På inhägnat område rider jag dock gärna utan martingal.

Vanligt rakt bett eller 3-delat. Remont eller Rambo Micklem för att det har visat sig funka bäst på honom. Har andra nosgrimmor också men dessa 2 funkar bäst så då rider jag med det förutom när det blir bettlöst alternativ.

Ridkläder då?? Ridbyxor och skor/shortschaps oftast på rea. Hjälm på rea. Jackor på rea och oftast på Jula!!! Tröjor och T-shirtar på rea lite överallt...där jag hittar någon färg jag vill ha;) Hi hi!!

Jag tycker att det är upp till var och en vad man vill ha för utrustning:D Accepterar att andra INTE vill matcha och hoppas att andra accepterar att jag VILL matcha!!!

Svar:Det hoppas jag med!!! Just nu är det helt torrt och fint:D Känns bra nu när det blir lerigt framöver!!!

Mvh Anna & Tabasco:)

http://www.anaby.bloggplatsen.se

 
Maria

Maria

22 mars 2012 19:47

Det är superkul att matcha, tyvärr sätter ekonomin stopp lite för ofta. Gud vad jag skulle handla annars!!!

Blir ingen klickerkurs för oss, är så himla trött nu...

http://maria-hastliv.blogspot.com

 
Lina - Vinn röda Catagoridbyxor från Emmishopen!

Lina - Vinn röda Catagoridbyxor från Emmishopen!

22 mars 2012 20:05

SV: Han var 146,5 i höstas. :P Stannar väl på 151 cm eller något.. Bell är ju bara 157

http://sallberglina.blogg.se

 
jempa

jempa

23 mars 2012 21:24

jag ska minsann se till så att Sydney får mer rött i sin garderob.. har funderingar på röda beskydd :)

http://www.jempas.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin - 1 februari 2020 13:44

Ja, som rubriken säger så börjar jag fundera om jag är det och alltid varit det. Kan liksom inte tacka nej till jobb utan att må dåligt, få lite ångest. Samtidigt så får jag lite ångest över att jag inte är hemma med barnen, som visserligen är stora ...

Av Kerstin - 29 januari 2020 12:40


Efter att ha tittat igenom ett antal inlägg från folk som vill bli medryttare så funderar jag allt mer på varför de inte väljer att skaffa egen häst. De har oftast en lång önske (krav) lista på hur hästen ska vara och vad de ska få göra med hästen, v...

Av Kerstin - 18 januari 2020 15:23


Tiden, den tiden. Ibland rusar den iväg och man kan inte förstå var den tog vägen eller hur den kunde å så fort. Ibland går det sakta, så sakta, som om någon limmat fast visaren på klockan. I april 2019 så bestlutades att vi skulle bli med stor häst ...

Av Kerstin - 4 januari 2020 14:05


Jag tillhör den där gruppen med människor som alltid försöker vara snäll, ställa upp för andra, fixa och dona för att allt ska lösas på bästa sätt, inga krav på att andra på något sätt ska betala tillbaka det, bara alla är nöjda så är jag också nöjd ...

Av Kerstin - 3 januari 2020 15:06

Om det var halvtid i förra inlägget så borde det ju vara heltid i detta. Ett år är avslutat oh vi har tagit tre kliv in i nästa decennium. Jag antar att detta år och decennium kommer att innehålla skratt, tårar, frustration och allt annat som de övri...

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Skapa flashcards