Stallrosen

Direktlänk till inlägg 15 januari 2013

Ändrade rutiner...

Av Kerstin - 15 januari 2013 17:42

Har prövat lite nya rutiner för att jag ska orka lite mer och inte tycka saker blir så tråkiga och jobbiga. Tillatt börja med så kanske det är bäst att säga att jag har verkligen inget emot att gå ut med hundarna eller något annat som gäller djuren, men ibland blir det lite väl mycket bara.


Förut så gick jag på förmiddagen, de får alltid gå ut och göra morgon toaletten på gården eller när det inte är snö så går jag en bit upp i skogen, sedan tar vi en längre promenad under förmiddagen 45 min-2 timmar, beroende på tid och väder. Under dagen är de ute med mig på gården och sedan går jag kvällsturen (45 min-1 timme) efter middagen. Denna tur är rena rama dödens tråkig under den mörka perioden under året. Så nu har jag gjort så att jag ger hundarna mat tidigare och så går jag innan middagen. Hemma igen så kan jag lugnt laga mat och sedan ta den tid jag vill efter maten att göra vad jag nu anser att jag behöver göra. Sedan får de gåut och kissa medan jag tar in hästarna senare på kvällen. Bara att flytta sista turen så att det är lite ljusare och att jag får lite lugnare efter middagen, typ kunna sitta kvar och bara slappa, njuta av maten och så är underbart. Hundarna verkar inte lida speciellt, men lite förvånad är de fortfarande att vi inte går ut efter jag har dukat undan.   Men det är ju en vana.


Nu är middagen klar så vi får höras vidare! En fundering till er som har hund, hur ofta och hur länge/långt går ni med dem i snitt varje dag?

Kerstin

 
 
Cicci

Cicci

15 januari 2013 20:06

Hahaha det vill du inte veta :P
Jag går bara på sommaren om ens då :P , har alltid hundarna lösa på gården så de kan springa av sig , leka , göra sig rena ... Ja va fasen de än har lust med men Sen så han vi väll inte de raser som kräver så värst med motion , mastiff är en liggare o naken .. Nja ... Lagom är bäst enligt henne. :D
Kram C

http://www.bonnaliv.bloggplatsen.se

 
Emily

Emily

15 januari 2013 21:36

Jag tycker det låter som ett sunt upplägg, man måste rå om sig själv också.

När det gäller hundarna skulle jag nog tänka kvalitet och inte kvantitet. De är ju med dig ganska stor del av dagen, och det är ju egentligen det de vill. Gå bara för att gå tror jag inte är det roligaste alla gånger, de är nog glada bara de är med. Därmed inte sagt att hundar inte skall promenera, för det tycker jag absolut, men man behöver kanske inte gå flera timmar om dagen bara för att man måste, det ska ju vara kul och trevligt också =) Ett tips är (om de får torrfoder vill säga) att ge dem maten ute, alltså slänga iväg den så de får leta upp och käka upp den. Håller dem sysselsatta en stund, de får nosa och använda hjärnan. Det gör alltid mamma med sina på morgonen =)

http://gandalf268.se

 
Erika

Erika

16 januari 2013 11:21

Skönt att det funkat att ändra lite på rutinerna o de funkar bättre för dig. :)

SV:
Hihi, visst är hon söt. :D
Lilla prinsessan.

Kul att unna sig något. ;)

http://eriikapettersson.blogg.se

 
Ylva

Ylva

16 januari 2013 13:38

Den här årstiden är Alice ute så lite som möjligt..(gammal nakenhund)
Hon går en 5-10 min prommis på morgonen, en likadan vid lunch, kanske en på eftermiddagen och sen en likadan innan nattinatti.
Hon säger till om hon vill gå ut en extra sväng.
Fick Alice själv välja så skulle hon sova fram till lunch, kissa nedanför trappen, sova resten av dagen och kissa nedanför trappen igen på kvällen innan hon somnar om... *fnissar*

http://www.ylvablom.se

 
Nina

Nina

17 januari 2013 16:53

Vad smart av dig att ändra rutinerna för kvällspromenaden. Man är ju ganska trött den här årstiden (åtminstone jag) och att gå långa promenader i mörkret på landet på kvällen är ju helt klart ingen lockande aktivitet. Det är ju skillnad om man bor i stan där det finns gatlysen.
Våra hundar är alltid ute när jag är ute, dvs mycket. Men Nora som snart är nio år gillar inte att vara ute så mycket längre. Hon fryser väldigt lätt, men hatar att ha täcke på sig, då "kan" hon varken kissa eller bajsa. Hugo och Moses älskar att vara ute, de är gärna ute ensamma i trädgården också även om jag är inne. Moses öppnar dörrarna själv, så han går in och ut som han vill, däremot stänger han dem inte efter sig och det är lite opraktiskt så här på vintern...

http://stallskogalund.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin - 1 februari 2020 13:44

Ja, som rubriken säger så börjar jag fundera om jag är det och alltid varit det. Kan liksom inte tacka nej till jobb utan att må dåligt, få lite ångest. Samtidigt så får jag lite ångest över att jag inte är hemma med barnen, som visserligen är stora ...

Av Kerstin - 29 januari 2020 12:40


Efter att ha tittat igenom ett antal inlägg från folk som vill bli medryttare så funderar jag allt mer på varför de inte väljer att skaffa egen häst. De har oftast en lång önske (krav) lista på hur hästen ska vara och vad de ska få göra med hästen, v...

Av Kerstin - 18 januari 2020 15:23


Tiden, den tiden. Ibland rusar den iväg och man kan inte förstå var den tog vägen eller hur den kunde å så fort. Ibland går det sakta, så sakta, som om någon limmat fast visaren på klockan. I april 2019 så bestlutades att vi skulle bli med stor häst ...

Av Kerstin - 4 januari 2020 14:05


Jag tillhör den där gruppen med människor som alltid försöker vara snäll, ställa upp för andra, fixa och dona för att allt ska lösas på bästa sätt, inga krav på att andra på något sätt ska betala tillbaka det, bara alla är nöjda så är jag också nöjd ...

Av Kerstin - 3 januari 2020 15:06

Om det var halvtid i förra inlägget så borde det ju vara heltid i detta. Ett år är avslutat oh vi har tagit tre kliv in i nästa decennium. Jag antar att detta år och decennium kommer att innehålla skratt, tårar, frustration och allt annat som de övri...

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5 6
7
8 9 10 11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards