Stallrosen

Alla inlägg under februari 2013

Av Kerstin - 5 februari 2013 09:09

Ja vad annars kan man säga om mig... Jag är expert på att börja med saker och sedan tycker jag nog att någon annan ska göra klart det. Nu är det ju svårt för någon annan att avsluta mina vikt(iga) beslut, eller rida igenom en rörelse när jag sitter till häst... Där måste jag skärpa mig...   

Tror jag bara skriver så här om det vikt(iga)... Blev Max och fika hos en kompis igår... Gott!!! Ha ha!!


Men så har vi hästen då... Den fina gula lite större pojken. Blev ingen tur till grannens ridbana, genade över min andra grannes gård (ringde och frågade först) och red upp i skogen istället. Han har plogat upp en väg där som går ner till ängarna som jag använder som ridbana sommartid. På ängen har han sedan en skapligt rund volt som han kört upp för att vända på med traktorn, så jag har en helt ok ridbana där. Tyckte att det kunde vara en bra idé att både få komma ut i skogen OCH ta igenom lite på volten. Och det var det ju. Efter lite krumbukter och bus så blev det helt ok. Men jag är så slarvig!! Börjar rida, men rider liksom inte klart. Tar igenom en sak en gång och sedan tror jag liksom att det ska finnas kvar, måste ju hjälpa honom lite mer nu under vår igångsättning. Skärpning matte!! Men som sagt så var det helt ok, han slappnade av när jag kom till ridning och vi kunde göra några fina igångsättningar till trav. Har inte börjat trava honom än,men övergångar stärker ju så det tränar vi på. Sedan blev det passage större delen av vägen hem, vilket känns i min mage idag... Gillar inte att det blir som en dragkamp på hemvägen. Nu är han under igångsättning och jag vet att det går till sig, han var ju hur cool som helst innan jag ställde av honom, men jag gillar det ändå inte. Och den passagen han gör nu för att han blir stressad, sliter mer på honom än den gör nytta... Får spåna fram en lösning på det... 

Idag kommer det blöt snö från himlen... Trist, men konstigt nog så är jag full av energi. Kommer antagligen inte rida, men har en massa inne fix jag borde och faktiskt känner för att ta rätt på. Jag vet, jag är inte riktigt frisk!!   Blir det något så får det bli jobb från marken idag. Sadeln låg helt ok på Hero förresten, jag upplevde den som något vid att sitta i, men efter att krampen i höger ben släppt så blev det inget mer konstigt. Så jag ska ge den några gånger så får jag se vad mina höfter tycker. Om jag kan få ordning på mina vikt(iga) beslut och rutiner igen så kommer jag att hamna lite annorlunda i sadeln och då vet jag ju. Vore det inte för att höger armen är mer eller mindre slut på mig så skulle jag skotta (bränner ju bra då) lite idag, men jag sopade av trappen och skottade lite framför och nu orkar/kan jag knappt lyfta den så det är faktiskt inte bara lathet som gör att jag inte skottar. Hero ligger dessutom på mer på höger tygel, vilket gör att jag spänner till mig lite mer där (fast jag försöker tänka på det), men nu blir det snart vår och jag ska ju till och med ha semester i sommar så jag hoppas kunna kurera mig då.


Ha det så bra gott folk!

Kerstin

Av Kerstin - 4 februari 2013 09:36

Helt underbart ju!! Hästar, hundar, lamm och kossor! 

Lång men sevärd!


Varsågod och njut!!

Kerstin

Av Kerstin - 4 februari 2013 09:02

Så var denna jobbhelg över och jag är förvånansvärt pigg idag. Hann hämta ut sadeln i lördags, öppnade kartongen i går och idag ska jag lyfta ut sadeln... 3-stegsprogrammet!! Ha ha!!

Nu kör timmerbilarna efter vägen igen och det blir till att passa på mellan deras turer. Ska faktiskt bara några 500 m typ efter vägen till grannens ridbana, men oj vad det hinner hända mycket under den biten och en skarp kurva är det efter vägen oxå.. Funderar på om jag ska ta vägen genom skogen och låta gula herren stressa på lite genom skogsmaskinens spår, för då slipper jag kurvan och kommer ut precis bakom deras hage och på en raka ist. Lite bättre odds.. Normalt bryr jag mig inte när jag rider honom, men som sagt så är han VÄLDIGT laddad just nu!   Sedan är det ju lite svårt att gå undan pga av snövallar. 

Måste försöka få in lite bättre rutin på att ta 2 hästar om dagen nu framöver så de kommer igång nu under våren, men allt går ju lättare nu när det är ljust längre och att möta en timmerbil med tex Curre är ju inga problem. Det bästa vore ju om ungarna rider varsin och jag tar med en att tömköra eller jobba lite för hand. Men då måste vi ju vara på inhängnat område. Borde funka nu när vi har ljust så pass länge nu!! Så skönt, ljust när man vaknar vid 7 och relativt ljust när man går med hundarna kl 17!! Vilken skillnad det blir på humöret, man blir bra mycket piggare. 

Nej, ska jag hinna så kan jag ju inte bli sittandes här längre!! 


Vad gör ni idag då?

Kerstin

Av Kerstin - 1 februari 2013 23:30
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Kerstin - 1 februari 2013 08:30

Trött som en gnu (varför man nu säger det, de verkar ju alltid så alerta..) i morse, men kom ändå ut redan 9.30 Rekord denna vecka! Ute gjorde solen tappra försök att komma fram och lyckades till slut!! Härligt, det är precis det man behöver nu.

Hundarna och jag tog en längre tur än jag planerat, ändå var det ingen långtur direkt, hade andra planer. Fixade klart stallet när jag kom hem igen och visslade in Hero. Han kom så villigt, likaså Walle, men han fick bara en klapp och blev sedan lämnad kvar i hagen. Älskar verkligen mina hästar som kommer så snällt när jag visslar. I morse tex när jag släppt ut alla och skulle vissla in Sullivan så kom Hero hela tiden. Jag motade bort honom och försökte få tag i Sullivan som hängde på bakom honom, Sullivan ville så gärna komma till mig, men Hero tyckte det var en väldigt dålig idé, för han ville ha matte för sig själv. Föste iväg dem alla och visslade igen, alla vände på en 5 öring och kom direkt. Hero i täten och släppte inte fram någon annan.   Efter att de fått busa av sig lite så lyckades Sullivan och jag finta Hero och smita in.

Men nu var det iaf Heros tur att få hela min uppmärksamhet. Kunde rida med täckväst idag med, helt underbart!! Begav oss iväg och jag ser att vi kommer att få möte med en skogsmaskin. Kul tänkte jag, men den hann svänga av och Hero brydde sig inte nämnvärt om den heller. Skrittade på i ett bra tempo, lite överilat, men det kan jag ta nu 1:a veckorna. In i skogen, ännu en skogsmaskin, ingen reaktion!! Promenerade skogsvägen fram och förutom några små takt steg så var han helt lugn. Vi kom fram till vändplatsen skrittade en bit till, men han blir lite stressad när han sjunker ner i snön så jag vände innan han gick upp helt i varv.

Skrittade på nästan ända ut till vägen, men strax innan så kom han på att vi var på väg hemåt och DÅ tyckte den gula killen att vi skulle ta och skynda på lite. Vad han inte förstår är väl att om han envisas med att trampa på stället (hur kraftfullt det än må vara) så kommer vi ingenstans!! Jag kom på mig själv att sitta med benen rakt ut från sidorna, tänkte att jag "rider" väl ur det här och lade benen intill honom..... OJ, vad han kan trampa!!! Men efter att han blivit lite irriterad på mig för att JAG inte lät honom gå fram!? Så lade han in lite passage ist och vi kom ut på vägen. Han sträckte ut halsen och skrittade och jag längde ut tygeln, svängde ut på vägen och helt plötsligt så galopperade vi?! Fick stopp på ångloket och rid in på en infart eftersom det var en bil på väg mot oss. Hero tyckte bilen var jätte läskig och kastade sig runt. Men vände snabbt tillbaka då han insåg att han hade näsan åt fel håll.. Ut på vägen och då tyckte gula herren att det var bäst att springa så fort som bara möjligt till nästa infart, men vet ju aldrig... Och jag fick stopp... Alldeles lagom till nästa infart, eller om det var han som stannade... Det förtäljer inte historien... Funderade starkt på att gå hem, hade ingen större lust att möta någon bil i kurvan, men han skrittade nu lugnt på lång tygel så jag beslöt mig för att chansa... Hann precis till skogsinfarten innan nästa möte, Hero ansåg att den bilen var exakt lika farlig som den förra och hoppade (nästan) rakt in i en trave med timmer istället... Vi styrde ut på vägen igen och jag tog beslutet att trava sista biten hem, kändes liksom säkrast. Hero tyckte det var en lysande idé och travade på hur fint som helst. Saktade av en bit innan vi nådde vår infart och skrittade sista biten på lång tygel, med nöjd häst och matte. Det var en svettig, men nöjd pålle som fick täcke och lite godis inne i stallet igen. Matte var lika nöjd hon. Inte gör det mig något att han är pigg och glad, det här går till sig när han blivit riden regelbunet några gånger. Inte idealiskt att trava och galoppera så mkt nu i början, men hellre det än en tok stressad häst, då gör de oftast så mycket ogenomtänkta saker. Och så länge rider vi inte heller. Inte med hans tempo!! Ha ha!!

Kan lova att det var en rödblommig Kerstin som kom in sedan. Efter 4 timmar utomhus så var det skönt att få något i sig innan jag hämtade sonen från skolan. Nu, 2 koppar kaffe senare, är jag fortfarande lika rödblommig och nöjd. Ska sätta lite fart med middagen innan jag ska hämta dottern från kompis och sedan är det väl dax för hundarna igen.. Dagarna rullar på.

Kram

Kerstin

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7
8
9 10
11
12
13
14 15 16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Skapa flashcards