Stallrosen

Direktlänk till inlägg 3 augusti 2011

Vad är en "för bra" häst/ponny?

Av Kerstin - 3 augusti 2011 23:00

Allt för ofta tycker jag att man hör folk säga att de har alldeles för bra häst i sin ägo. Jag har säkert sagt det själv lika många gånger som jag hört det. Man kan även höra på träningar/tävlingar samma sak. Men då måste jag ju få fundera på vad en "för bra" häst är egentligen!? Att man har "fel" häst i förhållande till sin egen ridning och kapacitet, det är en sak. Att man som jag skrev i tidigare inlägg, knappt kan sitta kvar när hästen rör sig eller att den hoppar så stort/kraftfullt att man trillar av. Eller att den har så mycket go i sig att man inte klarar av det. Men betyder det att hästen är "för bra" eller betyder det att jag som ryttare inte klarar av dess kapacitet?

Om vi tar vår älskade lilla Prins som exempel. Han var ju på tok "för bra" för mina barn när jag köpte honom. Men utan honom har de å andra sidan inte varit där de är i sin ridning idag. Hans kapacitet som ridponny har gjort mina barn till glada och trygga ridande barn. Men hade de kunnat mer när de fick honom så hade de kunnat utnyttja hans ridbarhet på ett bättre sätt. Alltså var han egentligen "för bra" för dem, eller??

Så går deras tokiga mamma och köper en 4-åring med bra kapacitet att bli en riktigt bra ponny.

  R.I.P lilla Sockertoppen   

Var hon "för bra" för oss?? Ja, kanske eller nej jag tror inte det. Jag är övertygad om att hon blivit den perfekta ponnyn till mina barn. En snäll, lyhörd och rolig kompis i alla lägen. En häst som är så känslig och mjuk som hon var, är ofta så fina att rida. Ryttarna lär sig vara fina i sina hjälper. Så nej, jag tror inte hon var "för bra" för oss, jag tror hon var perfekt.

Curre Bus då??

   

Han är också en bra ponny. Men inte heller han är för bra för oss. Han är snäll, lyssnar på en och kommer att utvecklas till en härlig individ och ridponny. Kanske kommer han att kunna hoppa små hus, men inte mina barn. Men det betyder ju inte att de inte kan rida ut på honom och ha skoj i skogen och då är han ju inte "för bra" för dem, då är han ju perfekt. Eller hur!?

Så länge man klarar av sin häst/ponny så anser inte jag att de kan vara "för bra". Då är de perfekta. En häst med mer kapacitet/kunskap än sin ryttare kan utveckla sin ryttare, precis som en duktig ryttare kan locka fram lite mer ur den ordinära hästen, som vi vanliga Svenssons oftast rider. Så kan vi inte enas om att det inte finns "för bra" hästar/ponnyer, (men däremot så kan ibland ryttarens kunskaper/kapacitet inte passa ihop med hästens).

Svammel igen eller har ni åsikter??

 
 
Nina

Nina

3 augusti 2011 23:22

Jovisst har jag hört den kommentaren några gånger. Men då har jag mest uppfattat det som om ägaren eller ägarens förälder, vill påpeka hur fin (och dyr) dennes ponny/häst är. Så man verkligen ska förstå att den hästen är i en helt annan division än min häst. Jag kanske har misstolkat det hela, hoppas det, för det är ju inte särskilt smickrande för dem som har fällt dessa kommentarer.

För övrigt så tänker jag att en häst kan väl inte vara för bra för en ryttare. Man ska ju gärna ha hästar som kan mer än en själv, såvida man inte är så duktig att man kan utbilda en häst själv till högsta nivå.

ja, så tycker jag :)

http://stallskogalund.blogg.se

 
Anna

Anna

3 augusti 2011 23:42

Tycker att du har en poäng där!!! Jag har också svårt att förstå det där med "för bra" häst...för vem?? Om man tar en orutinerad ryttare är det väl perfekt med en läromästare?? Eller?? Och om man tar en bra ryttare som kanske kan få fram det bästa hos en ordinär häst...det är väl inte heller helt fel!!!

Däremot så om det är en häst som rent av är farlig att rida och hantera...är det ju tveksamt om man ska sätta upp en orutinerad ryttare eller att den ska hantera hästen överhuvudtaget.. men det tycker jag är en helt annan sak...

Som du skrev i det andra inlägget så är faktiskt det viktigaste att man TRIVS varje dag med sin häst:D Kan hantera den....kan rida...kan har roligt och bara älska sin häst för vad den är:D De har inte så höga krav hästar!!! Man får så himla mycket tillbaka från dem:D

Mvh Anna & Tabasco:)

http://www.anaby.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Jennifer

4 augusti 2011 08:12

#1 Det är ju ändå inte priset som gör hästen, du kan köpa en jättebillig ponny/häst för bara någon tusenlapp och den kan bli alldeles perfekt för dig och det du vill använda den till och så finns det dom som köper hästar för flera hundra tusen men som inte ens passar ihop eller att det visar sig att hästen inte passade till det den var tänkt för! Så skit i dom kommentarerna du! Gå på din egen känsla! :)

Kerstin

4 augusti 2011 09:00

Precis! Så länge allt fungerar så är det rätt!

 
Anneli Johansson

Anneli Johansson

4 augusti 2011 08:41

håller med dig...
men ja har tänkt lite nu.. undra om faith är för bra för mig, folk tror hon kommer kunna gå dom stora klasserna och de är ja nog inte intresserad av, inte just nu iaf så därför tänkte ja lite, undra om hon e för bra för att stanna hos mig men nee... bara för att hon endag kanske kan gå dom klasserna behöver hon inte gö de... ah svammel här med :P

http://www.stallekekullen.blogg.se

 
Ingen bild

Jennifer

4 augusti 2011 10:12

#4 Vem säger att hon inte kan gå dom klasserna bara för att du inte vill det? Det behöver ju inte betyda att du måste göra dig av med henne, Du kanske kan hitta någon som vill sköta tävlandet istället för dig? Det finns lösningar på ALLA problem! =)

Kerstin

4 augusti 2011 20:33

Absolut, om det nu är ett problem att man inte låter hästen gå "för fullt". Jag tror ju inte att en häst direkt lider av att inte tävla, inte så länge den har stimulans. Tävlandet är nog mest för oss människor. :)

 
marianne

marianne

5 augusti 2011 08:34

Jag sa ofta att Brigade var för bra för mej, med det menade jag att det var slöseri med en så´n välutbildad häst till en så´n som mej, som inte är så duktig ryttare och som "bara" lufsade runt (för det mesta. Jag är ändå övertygad om att han var nöjd med tillvaron och inte kunde få det mycket bättre.....hrm....*blink*
Ava har kapacitet för mer än jag tänker göra oxå, men det innebär inte att hon är för bra för mej, jag tänkte nog att OM någon vill tävla henne, så Ja visst!
Vi såg en riktigt stilig herre på Irland, han var imponerande och kunde gärna tagit hem honom, men jag tyckte han var för bra för mej....synd att göra leksak av en så´n.
Som du märker har jag inga åsikter om att nå´n annan har "för bra" häst, mina åsikter om det gäller endast mej och mina hästar...

Jag är oxå bra på att svamla ;)

http://marremams.blogg.se

Kerstin

6 augusti 2011 23:30

Kommer inte in på din blogg??? Är det rätt adress??
Men tror du verkligen en "för bra" häst lider av att bara lufsa runt i skogen???
Ha det så bra!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin - 1 februari 2020 13:44

Ja, som rubriken säger så börjar jag fundera om jag är det och alltid varit det. Kan liksom inte tacka nej till jobb utan att må dåligt, få lite ångest. Samtidigt så får jag lite ångest över att jag inte är hemma med barnen, som visserligen är stora ...

Av Kerstin - 29 januari 2020 12:40


Efter att ha tittat igenom ett antal inlägg från folk som vill bli medryttare så funderar jag allt mer på varför de inte väljer att skaffa egen häst. De har oftast en lång önske (krav) lista på hur hästen ska vara och vad de ska få göra med hästen, v...

Av Kerstin - 18 januari 2020 15:23


Tiden, den tiden. Ibland rusar den iväg och man kan inte förstå var den tog vägen eller hur den kunde å så fort. Ibland går det sakta, så sakta, som om någon limmat fast visaren på klockan. I april 2019 så bestlutades att vi skulle bli med stor häst ...

Av Kerstin - 4 januari 2020 14:05


Jag tillhör den där gruppen med människor som alltid försöker vara snäll, ställa upp för andra, fixa och dona för att allt ska lösas på bästa sätt, inga krav på att andra på något sätt ska betala tillbaka det, bara alla är nöjda så är jag också nöjd ...

Av Kerstin - 3 januari 2020 15:06

Om det var halvtid i förra inlägget så borde det ju vara heltid i detta. Ett år är avslutat oh vi har tagit tre kliv in i nästa decennium. Jag antar att detta år och decennium kommer att innehålla skratt, tårar, frustration och allt annat som de övri...

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14
15 16
17
18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards