Stallrosen

Direktlänk till inlägg 17 januari 2012

Alltid lika facinerande...

Av Kerstin - 17 januari 2012 21:00


Kan hon kanske jag oxå kan få ordning på "Röda Faran"..  

Tog damen  på lina idag. Ville se hur hon betedde sig på vår ridbana. De andra hästarna går ju i hagen tvärs över vägen och hon klarar ju knappt av att gå i hagen ensam fast de går där så jag ansåg att lina henne var bra. Fick ett infall och tog på henne snodden/halsförlängaren.. Satte den på sidorna av sadelgjorden, hade den på full längd, ville ju inte spänna in henne, bara ha den i fall att.. Och det var ju en alldeles lysande idé av mig. För som med allting annat jag gör med damen så kom det ju protester, OJ vilka protester. Skulle absolut INTE gå ifrån hörnet som är närmast de andra hästarna. Men fullblod som hon är så är hon ju väldigt känslig och det räckte med att jag viftade lite med snärten på långpisken mot hennes sida så flyttade hon sig, efter 2 varv så insåg hon att det var SÅ mycket lättare att bara trava på runt mig. Sedan kunde jag förflytta volten vart jag ville på banan/hagen. Och om hon var fin... OHHH JA!! Nu orkar hon ju bara korta stunder, men vilka stunder. Blev faktiskt VÄLDIGT förvånad att hon faktiskt kunde röra sig så. Kanske blir bra ändå. Så idag får hon faktiskt ett litet   av mig. Imorgon ska jag nog rida henne där nere. Funderar på om jag ska hänga på gramanen... Inte för att jag är så förtjust i hjälptyglar, utan för att jag faktiskt tror att det kan hjälpa henne att komma till ro. Martingal gillar jag inte, då tycker jag tygeltagen fastnar och så har jag ändå ingen fullstor martingal. Gramanen kan man ju reglera allt eftersom man ev behöver den. Kommer ihåg att jag hade graman på New Dawns mamma i början och det funkade kalas bra på henne. Hon kom till ro och blev betydligt lugnare, samt att man som ryttare blir stadigare när hästen kastar med huvudet mm. Så tycker jag. Jag anser inte att den ska ersätta bra grundridning, eller sitta på jämt, men som en "hjälp tygel". Tillåter er andra att tycka precis som ni vill om det och accepterar det.

Dottern red Zabina i hagen på eftermiddagen. Gick toppen bra, de till och med galopperade, men så kom vår lilla köttfärslimpa på att hon tyckte det vara askul att galoppera så vips låg dottern på marken och Zabina såg väldigt förvånad ut. En skvätt gråt och sedan upp igen. Ridning inbokad i morgon med, för då attans....  

 

Sonen red Prins, de vill ju inte rida runt runt så de strövade på som de ville i stora hagen,

 

men så ville Prins vara med Zabina och de kom upp och hade riktigt kul på ridbanan de med. Mycket skratt blev det. Snart ska jag tydligen få en till "elev" i min lilla ridgrupp. Blir grannen på Walle, hon tyckte hon passade där. Och med det så menar vi att Walle är ju bara nybörjare på det här med att ha ryttare som ska styra och bestämma vägen.

Avslutar med en bild av Zabinas fina och lite ovanliga svans.

 

Ha en toppen kväll!

Önskar

Kerstin

 
 
Melissa Lavali

Melissa Lavali

18 januari 2012 00:13

sv: tack :) Är säker på att du kommer lyckas när du väl börjar, de är så lite som behövs för att börja minska så de känns nästan för enkelt :)

http://lavali.blogg.se

 
Anneli Johansson - bloggtävling hos mig

Anneli Johansson - bloggtävling hos mig

18 januari 2012 08:12

Vilken cool svans :)

sv: ja det är iaf planen att hon ska gå 1 m detta året, men vi får se hur allt går. :) jag är inte den som stressar fram något. Idag är det Therese som kommer hoppa henne, känns väldigt bra att jag hittat henne som hjälp.

http://www.stallekekullen.blogg.se

 
Marie

Marie

18 januari 2012 08:27

Tänk va fort de hamnar på backen ibland. Pröva gramanen!
Vilken häftig svans :)

http://stallbrannebo.blogg.se

 
Erika

Erika

18 januari 2012 08:59

SV:
Tack för tipsen. :)
Ska skriva upp alla märken som jag får tips på, och fråga ut sadelutprovaren en del när hon kommer.

Och se om någon av dom kan passa på måtten hon tar på Raski. :)
Åh även kika nu innan, lite vad priserna ligger på.
Rätt bra o veta hur mycket man ska skramla ihop till. :)

http://eriikapettersson.blogg.se

 
Maria

Maria

18 januari 2012 09:35

Kul att du hade en bild på svansen, jag har tittat på bilderna och funderat över hennes svans... Så fin!

http://maria-hastliv.blogspot.com

 
Nina

Nina

18 januari 2012 10:03

Vilken häftig svans!
Frågan är om inte Zabina är skäck egentligen, med bara lite vitt. Hon har ju långa strumpor också. Hade hon fått något föl? I så fall. vet du vad det fölet hade för färg?
Jag tycker det är så spännande med olika färger och ärftlighet och så :)

Vilken tur att dottern inte blev rädd och inte ville sitta upp igen! Det kan ju vara ganska otäckt att bli avbockad i galopp. Det går lite fort och man vet inte vad som hänt.

Det blir spännande att höra om era ridlektioner framöver :)

http://stallskogalund.blogg.se

 
Ingen bild

Emma

18 januari 2012 14:52

hej jah är en tjej på 13 år och älskar också hästar.. och jag skulle bara vilja säga vilken fin häst och så duktig :d vad heter den ??

Kerstin

18 januari 2012 14:56

Hon heter Zabina och är jätte duktig! :)

 
marianne

marianne

18 januari 2012 14:55

Zabinas svans är nästan lika fin som Brigades var....

SV: mest höst här,men en och annan vinterdag ibland ;)

http://marresmams.blogg.se

 
marie

marie

19 januari 2012 00:06

mmmm, såna svansar gillar jag ! Våran älskade Aragorn har en sån underbar svans.

http://flaret.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin - 1 februari 2020 13:44

Ja, som rubriken säger så börjar jag fundera om jag är det och alltid varit det. Kan liksom inte tacka nej till jobb utan att må dåligt, få lite ångest. Samtidigt så får jag lite ångest över att jag inte är hemma med barnen, som visserligen är stora ...

Av Kerstin - 29 januari 2020 12:40


Efter att ha tittat igenom ett antal inlägg från folk som vill bli medryttare så funderar jag allt mer på varför de inte väljer att skaffa egen häst. De har oftast en lång önske (krav) lista på hur hästen ska vara och vad de ska få göra med hästen, v...

Av Kerstin - 18 januari 2020 15:23


Tiden, den tiden. Ibland rusar den iväg och man kan inte förstå var den tog vägen eller hur den kunde å så fort. Ibland går det sakta, så sakta, som om någon limmat fast visaren på klockan. I april 2019 så bestlutades att vi skulle bli med stor häst ...

Av Kerstin - 4 januari 2020 14:05


Jag tillhör den där gruppen med människor som alltid försöker vara snäll, ställa upp för andra, fixa och dona för att allt ska lösas på bästa sätt, inga krav på att andra på något sätt ska betala tillbaka det, bara alla är nöjda så är jag också nöjd ...

Av Kerstin - 3 januari 2020 15:06

Om det var halvtid i förra inlägget så borde det ju vara heltid i detta. Ett år är avslutat oh vi har tagit tre kliv in i nästa decennium. Jag antar att detta år och decennium kommer att innehålla skratt, tårar, frustration och allt annat som de övri...

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7 8
9 10 11 12
13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23
24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards