Stallrosen

Alla inlägg under mars 2011

Av Kerstin - 16 mars 2011 15:37

Sagt och gjort, packade ner skridskor mm och for iväg till IP. Kalla vindar trots att termomertern låg över nollan och solen sken. Bägge barnen åkte kalas bra!

Lite oplogat på ena halvan och lite sådär på den andra, men inget hindrar de små.

Kanske valet av mössa inte var det bästa hos någon av barnen, men de sa att de såg... Ja, ja...

 

Med tunga rätt i munnen så går ju allt...   

Fikat var med, men vi tog en tur till bibblan efter skridskorna och sedan njöt vi av fikat hemma i värmen istället. 

Jag har blivit rekomenderad att läsa Emeile Cajsdotters bok "Konungens alla hästar". Och då gör jag väl det då... En annorlunda bok, som kräver att man har ett öppet sinne.

Ska försöka göra tidig middag så kanske, kanske vi hinner ut, lite annat som bara MÅSTE göras först egentligen..

Oj, vad jag grubblar Marie.... För/nackdelar... Blir ju helt snurrig..   

Hoppas er dag varit lika trevlig som vår!

Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 16 mars 2011 09:15

Idag blir det nog hästfritt i den mån det går. Eller inte, vi får se vad tiden räcker till. Efter skolan ska jag ialla fall möta upp barnen på IP, de kommer med ett glatt humör och jag kommer med skridskor och fika. Tyvärr kan inte jag åka eftersom jag inte har någon hjälm!! Men vovvarna ska få följa med, Dexter kan behöva se andra miljöer. Han ska ju även vaccineras i kväll. Så därför kan det bli lite tajt med ridningen. Men det är ju ljust länge nu, så kanske det kan bli en liten tur...

 

Solen skiner och det är någon liten minusgrad ute, ljuvligt!!

Ha det underbart!

Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 15 mars 2011 22:34

Idag blev det ialla fall ridning. Trots många nysningar och lite rött runt ögonen på dottern så var det full fart.

  Fin i grönt och blått idag...

Blir lite extra jobbigt nu när de fäller, pälsen blåser ju på henne när man rider. Men hon härdar ut. Idag tog vi det lite lugnare eftersom de trampade igenom lite och på andra ställen så var det lite halt, men lite trav och galopp lyckades vi få in. Och det märks att Sydney börjar bli lite starkare, galoppen är mycket rundare och bärigare nu, även bocksprången..    Dottern hade lite balansträning..

 

Prins hade en blå och en grön rosett i pannluggen för att matcha perfekt.   

Backen är inte så lång men bra mycket brantare än det ser ut på bilden, så det är duktigt gjort att stå hela vägen utan att tappa balansen.

 

Hej kompis!!

En trevlig ridtur, trots lite kalla vindar. Solen sken och det är takdropp hela dagarna, kan det bli så mycket bättre.

Hoppas eran dag varit minst lika bra!

Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 15 mars 2011 22:06


Man kan ju fundera va det är med valpar och sopar... Har hittills inte haft en endaste valp som inte jagar stallsopar...

 

Kom an då...

Och i allt annat så  är han en briard ut i klospetsarna. Närheten är viktig.

       

Och han tar plats, på alla vis.    Men det visste vi ju, men visst är det ändå facinerande att vissa raser tar så väldigt mycket plats, medans andra bara knölar ihop sig och försvinner, eller lägger sig på ett bra ställe... Typ inte i dörröppningar, eller framför spisen...  

Nu i kväll följde han med mig till stallet och  pysslade på med jag vet inte vad medans jag borstade New Dawn. Han var lite rädd för damen först, men efter vi hälsat så brydde han sig inte det minsta om henne. Och sprättfia brydde sig inte om honom heller. Lite nyfiken, men inte ett dugg rädd eller orolig trots att han hittade på både det ena och det andra, samt att han hjälpte mig korrigerad henne när jag ville att hon skulle ställa upp sig. Kunde jag lyfta hennes ben så kunde nog han det också. Jag blir egentligen inte ens förvånad att ND bara står där och inte bryr sig, för det är ju så hon egentligen ska vara och konstigt nog så visste jag att hon inte skulle bry sig i Dexter, eller någon av de andra hundarna, eller katterna eller barnen.. Skumt egentligen, för de är ju mera oförutsägbara än en sten som legat på samma ställe längre än hon levt...   

Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 15 mars 2011 12:34

Är nog inte riktigt min grej...    Blev inbokad på jobb i helgen så det blev till att förbereda hösäckar till hästarna, som helst ska räcka till måndagmorgon.. Har ett gäng kvar att packa... De ska ju ha fram tills dess också. Är lättare för mig och resten av familjen att bara hälla ut dem istället för att packa varje dag när tiden är knapp. Men du Marie, om jobben fortsätter så här så....   Har mailat dig. Snart dax att hämta barnen, funderar om vi ska stanna och kolla in de nya glassnyheterna... Gott med glass i solen..

Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 15 mars 2011 09:25

 

... idag, vila nacken och ladda inför eftermiddagen då sonen kommer hem med kompis och dottern och jag ska ut och rida. Ha en bra förmiddag ni med!

Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 14 mars 2011 19:13

Satt i morse och funderade på om jag skulle ta och bära ut liniment och heat lotion från badrummet till stallet ist, jag har ju inte använt det sedan jag hade nackspärr sist och det var läääänge sedan. Så började jag klä mig och i samma sekund jag drog tröjan över huvudet så stramade det till mellan skulderbladen och fortsatte upp till axlarna. Aj!! Så det fick stå kvar i badrummsskåpet tillsvidare och används just nu!! Sådan tur att jag inte hann bära ut det då... Så ikväll blir det spikmattan och heat lotion...

Blev med andra ord ingen ridning idag. Dottern blev lite ledsen, men jag lovade att vi skulle rida i morgon istället, får väl kliva på en pall när jag sadlar så går det nog bra ändå..

Min Marlene funderar vidare ang. New Dawn. Jag känner mig lugn. Fast eftersom vi bor en BRA bit ifrån varandra så blir det så att hon funderar och jag får göra jobbet..   Och det är väl ok... Antar jag.. hi hi!! Längtar och hoppas hon blir ok.

  En gammal bild från vintern 2009/10

Nu lite läxläsning som "glömdes av" tidigare.

Ha en trevlig kväll!

Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 14 mars 2011 08:52

Som ni alla vet vid det här laget så har ju jag en alldeles egen "Marlene", världens bästa dessutom! Det hon säger är lag och jag följer den slaviskt...    Nu såg hon en bild på New Dawn och kommenterade hennes öron. Då kom hon på att jag skulle göra en "analys" enligt TTouch och Linda Tellington-Jones. Jag har prövat förut, men gjort det misstaget att först läst "svaren" och då stämmer ju inget... Eller så blir hon super intelligent..    För vem vill ha en medelmåtta!?   Så igår kväll så täckte jag över "svaren" och jämförde bilder till höger och vänster. Ibland hittade jag inte något som stämde, som tex mulen framifrån. Jag tycker hon har ganska välformade och markerade näsborrar och en lite rundad eller rak överläpp, den kombinationen fanns ej.. Sedan är man ju väldigt partisk, det går ju inte att komma ifrån. Som min veterinär sa varje gång hon var ute och vaccinerade ND förr; "Hon har samma små grisögon som sin mamma." VAA!!! Jag som tycker hon har stora, vackra, intelligenta ögon. Ha ha!! Så inte är det lätt att tömma sig själv på känslor och verkligen SE!!

Men så här blev mitt resultat:

 



TT- analys på New Dawn


Huvudet, profilen:

Rak profil med mindre pannramskopf: Bjuder visst motstånd.

Vid gansach. Sammansatt, liten mule: Vanligtvis extremt viljestark.


Öronen:

Långa smala öron, helt parallella: Kan mentalt vara lite långsam. Kan också visa humör.


Näsborrar och överläpp:

Näsborrar: Fint mejslade upptill, mkt väl definierande: Tänker en hel del.

Överläpp : Välformad: Understryker ovanstående

Tycker själv att hon har en ganska rak/rundad överläpp, men den kombinationen fanns inte... Det tyder iaf på Genomsnittlig intelligens..


Hakan:

Spetsig haka: När en häst med den här typen av haka blir nervös eller orolig kan den spänna hakan så den blir alldeles hård. Hästen blir omedgörlig och hakan förblir styv tills hästen lugnat ner sig.


Ögonen – Framifrån

Ögon som syns tydligt: Gott självförtroende.


Ögonen från sidan:

Små hårda ögon: Tendens till motstånd.

Grisögon: Inåtvänd, har långsam inlärningstakt.

Små insjunkna ögon: Mentalt långsam, kan vara orsakat av smärta.

 

Som ni ser så har jag skrivit fler saker på ögonen eftersom jag faktiskt inte kan bedömma dem. Grisögon tycker jag är att ta i, men små ögon har hon nog... Eller... Svårt på sin egen häst, men jag ska ta med mig penna och papper ut idag och analysera dem alla!! Bra träninga att verkligen SE.

Vilket resultat jag än får så är hon ju min vackra lilla häst.   

 


Sedan finns ju Hemplings bok, där han skriver om en hel drös med olika personligheter hos hästar. Det har jag också försökt mig på, men inte lyckats. Men jag ska damma av även den boken och profilera vidare. Faktiskt riktigt kul.

Ha en underbar dag i solen!

Skriver

Kerstin

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Skapa flashcards