Stallrosen

Direktlänk till inlägg 11 juli 2013

Uppe med tuppen...

Av Kerstin - 11 juli 2013 04:36

Idag vaknade jag kl 03... Kul när man är ledig och får ha sovmorgon... Men men, jag kan ju faktiskt lägga mig en stund på dagen om jag vill. Sitter nu vid köksbordet och njuter av en kopp kaffe. Hundarna har varit ute en sväng och katten har kommit in och ätit sin frukost. Kan konstatera att det endast är 7,5 grader varmt ute och luften är frisk... Hmmm, är inte det lite kallt?! Solen är på väg upp bakom trädtopparna, det är en underbar morgon. Känner mig lite stel i nacken, men trodde nog det skulle kännas mer efter gårdagen.


Gårdagen ja... Vaknade kl 06, tyckte det var i tidigaste laget, hi hi! Men jag fick undan lite under dagen så det var nog en bra tid att vakna. Efter hundarna fått sin promenad så tömde jag ut det sista gamla höet från mitt höförråd så grannen kunde komma med nytt. Tyvärr startade inte traktorn så jag fick flytta mer än 200 kg hö som nu låg framför förrådet. Trodde ju i min enfald att traktorn skulle brumma igång snällt så jag kunde använda den för att flytta undan det. 200 kg är eg inte så mycket,men det var ju en hösilage boll som va dålig när jag fick den så det blir ju så kompakt och tungt, dessutom har delar av den legat ute eftersom han jag köper var snäll och drog ut det mesta när han ändå var här och hade spjutet på traktorn. Men jag lyckades kasta iväg allt på sidan så nytt skulle få plats. Fixade till hingstarnas hage och gjorde en mindre hage/fålla som de kan vara ute i på natten, den är uppe vid deras utestall. Där har jag ström, men inte i resten av hagen av någon konstig anledning. Men nu kan de iaf gå ute hela dygnet även de. Skönt.

Var in en sväng och fikade tidig mellis med barnen, svidade om till ridkläder. Dottern och jag matchade varandra fint, eller vad tycker ni?! hi hi!!

     

Och jag ser som vanligt ut som ett troll i huvudet, skyller på kraftiga vindar och hårt arbete.   

Precis innan vi skulle gå o hämta hästarna så bestämde jag mig för att pröva starta traktorn igen. Och naturligtvis gick den igång då!! Så det var bara att passa på att köra undan skiten och flytta på den så det blev mer plats uppe vid stallet. Men sedan var det äntligen dax att hämta pållarna och ta oss en ridtur. Trodde nog det skulle vara skapligt fritt från flygfän, men ack vad vi bedrog oss! Usch vad jag ogillar små ettriga flugor, på hemvägen om även de elaka bromsarna och bet oss och hästarna. 

   

Och ja, vi fick svida om till kortärmat innan ridturen, blev molnfritt och sol precis då, innan hade det varit molnigt och kalla vindar.. Men vi var ju fina ändå. Hero fick röda benlindor och Walle röda benskydd.. Ska det va så ska det.. hi hi!

Walle tycker det här med skogsturerna är toppen och ångar på för fullt, Hero har fullt upp med att hålla honom på plats. 

När vi kom hem så stod grannen och lastade av hö för fulla muggar. Ingen av hästarna brydde sig i varken traktorn eller hövagnen som skramlade och hade sig. Pratade med honom och det fanns 3 bollar med torrhö till mig också, men de skulle vi ta sedan. Toppen!! Vi fixade hästarna och lät dem stå inne och sova en stund. Jag tog grepen och började lassa in hö, vagnen kommer ju inte helt in så halva lasset hamnar på utsidan.. Efter att ha rensat på sidorna och kastat in det jag kunde så bad jag till högre makter att traktorn skulle starta en gång till och gissa vad!? Det gjorde den!! Tjo hoo!! Så jag kunde putta in resten med den, jag har som tur är så liten skopa så hela den går in i förrådet. Puttade igen dörrarna och städade upp utanför. Phu!! In, svettig och trött.. "Kan vi inte åka o bada" frågade gullungarna.. Tja vad ska man säga.. Vi bytte om, tog handdukar och hudarna fick mat innan vi drog iväg. Vi for till havet så vi kunde ta med dogsen, fanns liksom ingen energi kvar att gå med dem kände jag. Var en snäll kvinna med 2 små barn vid havet som upplyste oss om att det endast var 13 grader i vattnet.. HUA!! 

           

Men somliga sjöodjur bryr sig inte det minsta om det..

       

Eddie var ju tvungen att följa med mig när jag gick ut en bit. Men stannade och ylade efter mig när jag han tyckte jag gick för långt ut, någon måtta fick det allt vara! men på stranden så var det full fart på honom.

 

Och vackert är det ju alltid vid havet...

   

Pga av att det var så kallt i vattnet så hoppade vi in i bilen igen och for upp till sjön istället och där kunde de små doppa sig. Här var vattnet betydligt varmare, men det blåste kallare... Aldrig riktigt bra liksom. Hi hi!

Väl hemma igen så möts jag av högrannen och där står 3 st höbollar! Oj oj! Kändes pinsamt att inte ha varit hemma, men jag missförstod honom och trodde vi skulle ta dem sedan när jag fått tomt igen. Hi hi!!

 

Kvällen avslutades hemma med ett glas rosé och god mat, eller var vi bara ruskigt hungriga?!

Vi var alla rätt nöjda med dagen och jag somnade ovaggat före elva på kvällen, men nu sitter jag ju här, pigg o vaken... Och undrar vad denna dag har att erbjuda oss, eller vad vi ska fylla den med.


Carpe diem!

Kerstin


 
 
Ylva

Ylva

11 juli 2013 09:00

Fy vad drygt att vakna kl 3!!! Det är ju inte ens morgon då, det är natt!
Lät som gårdagen var en händelserik och fin dag. Fina bilder på briardusen... Saknar min Macka..

Svar från Emiro: Jahaaaa.... Ja, jag förstod att det var något sånt. Fast jag trodde att det betydde "snygging" eller "bäst".
Men att Matte älskar mig är lika fint det!

http://www.ylvablom.se

 
Erika

Erika

11 juli 2013 18:07

Sv.
hittills har de varit bra. :)
Hoppas de ska fortsätta vara de.

http://eriikapettersson.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin - 1 februari 2020 13:44

Ja, som rubriken säger så börjar jag fundera om jag är det och alltid varit det. Kan liksom inte tacka nej till jobb utan att må dåligt, få lite ångest. Samtidigt så får jag lite ångest över att jag inte är hemma med barnen, som visserligen är stora ...

Av Kerstin - 29 januari 2020 12:40


Efter att ha tittat igenom ett antal inlägg från folk som vill bli medryttare så funderar jag allt mer på varför de inte väljer att skaffa egen häst. De har oftast en lång önske (krav) lista på hur hästen ska vara och vad de ska få göra med hästen, v...

Av Kerstin - 18 januari 2020 15:23


Tiden, den tiden. Ibland rusar den iväg och man kan inte förstå var den tog vägen eller hur den kunde å så fort. Ibland går det sakta, så sakta, som om någon limmat fast visaren på klockan. I april 2019 så bestlutades att vi skulle bli med stor häst ...

Av Kerstin - 4 januari 2020 14:05


Jag tillhör den där gruppen med människor som alltid försöker vara snäll, ställa upp för andra, fixa och dona för att allt ska lösas på bästa sätt, inga krav på att andra på något sätt ska betala tillbaka det, bara alla är nöjda så är jag också nöjd ...

Av Kerstin - 3 januari 2020 15:06

Om det var halvtid i förra inlägget så borde det ju vara heltid i detta. Ett år är avslutat oh vi har tagit tre kliv in i nästa decennium. Jag antar att detta år och decennium kommer att innehålla skratt, tårar, frustration och allt annat som de övri...

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20
21
22 23
24
25 26 27
28
29
30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards