Stallrosen

Direktlänk till inlägg 29 augusti 2013

Att ta beslutet...

Av Kerstin - 29 augusti 2013 15:46

En vän till mig har haft ett tufft beslut framför sig och men idag var dagen. Dagen då älskade ponnyn skulle somna in. På grund av olika orsaker så blev det så att jag var den som mötte upp och gav henne sista moroten i detta liv. Det var inte min ponny och jag har inte alls haft med henne att göra tidigare, sett henne i hagen, klappat på henne. Men ändå känns det i hjärtat när man står där. Han som har hand om det är en helt underbar person. Han kom ihåg min sommar för 2 år sedan... Tiden går.... 

Dessa avskyvärda beslut, men som varje ansvarsfull djurägare förr eller senare måste ta. Sänder en tanke till alla där ute och till min vän idag.   


När jag kom hem så red jag ut på Hero en sväng. Han var desto gladare och bjöd på fin trav och kraftfull galopp. Kändes betydligt bättre när jag kom hem igen. Innan jag for iväg så hann jag ta ut Walle en sväng och longera honom. Kan inte låta bli att le åt honom. Antingen har han bestämt sig för att bli "vuxen" eller så har han förstått innebörden av ordet "smörgåsmat". För en ponny som sköter sig mer exemplariskt får man leta efter. Idag när vi skulle tränsa så var han så på hugget efter bettet så jag vet inte hur många gånger det blev "fel" och jag nuddade de skygga öronen utan problem. Trasslade in pannluggen i både nackstycke och pannband, men det var inga problem att fixa till det. Hovar inga problem, stod helt still när jag satte på benskydden (kanske tycker de är snygga). Inget problem alls idag och så har det varit sista tiden, mycket längre tid än tidigare och allt känns mer "säkert" inte som vi balanserar på en tunn lina som brister vid minsta lilla fel. Vore ju toppen om han kunde börja fungera nu, så även det blir ett "problem" mindre att oroa sig för.

 

Söt är han ju iaf..

De andra småkillarna är väldigt rastlösa och vill ha mer av mig än jag för dagen kan ge dem. Försöker hitta ett fungerande system, men det dyker ju alltid upp något, det är möte, hämtas på skolan, eller så måste man handla eller vad det nu kan vara som stökar till det.


Vi har också tagit en massa olika beslut här hemma, en del trevliga och bra, medan andra är mindre trevliga. Men så är ju livet.

Carpe Diem!

Kerstin

 
 
marianne

marianne

29 augusti 2013 19:56

Ja det är inga roliga beslut att ta, men det är oundvikligt. Trösten är att man har många fina minnen....förhoppningsvis.

Härligt att Hero tog dej på en skön tur som kanske skingrade dina tankar lite?!

Så Walle är en så´n ponny? När jag var riktigt trött på Brigades fasoner och kände att det var dags att byta ut honom ,då blev han som en ny häst...haha..."jag ska inte vara jobbig, jag ska sköta mej så du är nöjd" dom vet precis de där kloka djuren

http://marresmams.blogg. se

 
Nina

Nina" title="http://blogg.se]Nina[/url]" target="_blank">blogg.se]Nina[/url]

29 augusti 2013 23:31

Så fint av dig att du hjälpte din vän med att ta hennes ponny till sista vilan. Det måste vara jätteskönt för både henne och ponnyn att någon som "klarade av" situationen utan att överföra en massa olust på hästen, kunde vara med. Risken finns ju att om det är ägaren som är med, så kan det bli jobbigare för hästen om den känner av sin människas stämningsläge.

Vad duktig han är Walle, som tål så mycket nu. Men ni har ju tappert tragglat i två år med allt, så någon gång borde han ju vänja sig. Frågan är hur han skulle vara med någon annan än dig? Om han helt enkelt börjar vänja sig vid att det inte är farligt att bli vidrörd vid öronen eller om han tycker att just dig litar han på när du håller på med öronen, för nu har han sett att det aldrig blir otäckt med dig....

Ha det gott och sköt om dig!

http://stallskogalund. blogg.se

 
Erika

Erika

30 augusti 2013 01:54

Usch ja det är alltid hemskt och tufft att gå igenom något sånt.

http://eriikapettersson.blogg.se

 
Erika

Erika

30 augusti 2013 10:58

Sv.
Jo känns skönt att de närmar sig stora flytten. :)
Dom får stå ut med att stå i gamla stallet tills vidare. ;)

http://eriikapettersson.blogg.se

 
marianne

marianne

31 augusti 2013 10:55

Ja, nu kommer det att ta ett tag innan jag är sugen på räkor igen, får kväljningar bara jag tänker på det :(

Tyvärr är min pojkar inte så jättebra på att se vad som behövs, men Martin gör sitt bästa att underlätta för mej.... men dom tycker det är lite mysigt att bli ompysslade av mamsen ;)

http://marresmams.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin - 1 februari 2020 13:44

Ja, som rubriken säger så börjar jag fundera om jag är det och alltid varit det. Kan liksom inte tacka nej till jobb utan att må dåligt, få lite ångest. Samtidigt så får jag lite ångest över att jag inte är hemma med barnen, som visserligen är stora ...

Av Kerstin - 29 januari 2020 12:40


Efter att ha tittat igenom ett antal inlägg från folk som vill bli medryttare så funderar jag allt mer på varför de inte väljer att skaffa egen häst. De har oftast en lång önske (krav) lista på hur hästen ska vara och vad de ska få göra med hästen, v...

Av Kerstin - 18 januari 2020 15:23


Tiden, den tiden. Ibland rusar den iväg och man kan inte förstå var den tog vägen eller hur den kunde å så fort. Ibland går det sakta, så sakta, som om någon limmat fast visaren på klockan. I april 2019 så bestlutades att vi skulle bli med stor häst ...

Av Kerstin - 4 januari 2020 14:05


Jag tillhör den där gruppen med människor som alltid försöker vara snäll, ställa upp för andra, fixa och dona för att allt ska lösas på bästa sätt, inga krav på att andra på något sätt ska betala tillbaka det, bara alla är nöjda så är jag också nöjd ...

Av Kerstin - 3 januari 2020 15:06

Om det var halvtid i förra inlägget så borde det ju vara heltid i detta. Ett år är avslutat oh vi har tagit tre kliv in i nästa decennium. Jag antar att detta år och decennium kommer att innehålla skratt, tårar, frustration och allt annat som de övri...

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9 10 11
12 13
14
15 16 17 18
19 20
21
22 23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Skapa flashcards