Stallrosen

Alla inlägg den 19 november 2011

Av Kerstin - 19 november 2011 22:22

Här sitter jag en lördag kväll och läser igenom lite bloggar för att kolla upp vad ni har haft för er idag och så kommer ett sådant här hyllnings inlägg. Man blir varm i hjärtat och lördagskvällen fick het plötsligt ett helt annat skimmer.

Tack underbara fina snälla Camilla!!

 

Kram 

Kerstin

Av Kerstin - 19 november 2011 09:14

 Inne på 4:e dagen med migrän nu, förr var det bara 3... Måset nog ta tag i det och gå til vårdcentralen nästa gång. Sist när jag ringde dit, så satt jag gråtandes i bilen. Hade fått köra in på sidan av vägen eftersom jag inte såg något, det susade i öronen, jag spydde och ändå sade hon bara att jag skulle försöka ta mig hem och vila.... På den tiden hade jag migrän 6 dagar i veckan! Så visst har det blivit bättre, man ska väl inte klaga..

Pixbox, en fotobok på nätet ska lägga ner, jag har en del bilder där som jag nu sitter och laddar hem. Är glad att jag lagt ut dem där eftersom många av de bilderna försvann när min förra bärbara krachade. Nu får jag ju tillbaka endel i alla fall.

Intressant att just barfota vs skor blev en fortsatt debatt i mitt inlägg "Svart eller vitt". Jag har som sagt alla mina barfota eftersom det går, skulle det inte gå så skulle jag ha skor på de som behövde. Kan berätta min barfotahistoria.

Jag hade som sagt nästan alltid haft New Dawn (R.I.P) barfota, samt lilla Lukas. Hon skoddes om det var extremt halt, som det var en vinter (isgata vart man än såg) och under en tid när jag tränade mycket. Annars var hon alltid barfota och hade inga som helst problem med varken stenar eller halka. Hon har alltid fått beröm för sina otroligt fina och starka hovar. MEN så blev det ju helt plötsligt inne med att ha hästarna barfota och det blev en massa prat om olika metoder. Eftersom jag älskar att lära mig om hästar och vill deras väl så var det väl självklart att jag skulle ha en "riktig" barfota verkare på mina hästar. Jag var på föreläsningar och köpte boken om Strassemetoden hade hit Ove (SANHCP) och tyckte att det Ove stod för passade mig och mitt tänk bättre än Strassemetoden. Även han berömde ND:s hovar, fanns inget att klaga på dem, naturligt bra form, bra kvalité och bra verkad (av vanlig hovslagare!!). Men så började problemen... Efter barfotaverkarna (inte Ove, han bor ju alldeles för långt bort för att verka mina hästar så ni inte tror jag gör något person angrepp här!!) kom in i mina hästars liv så blev det hålväggar, röta, fång mm mm mm. I nästan 1 år jävlades jag med något som jag ALDRIG haft problem med tidigare!? Så jag bytte tillbaka till min vanliga hovslagare och det tog inte många verkningar (för halva priset dessutom) innan alla hästar var ok igen och all röta, fång, hålväggar var borta och har sedan dess hållt sig borta (inte fången då, den fick vi ju leva med..). Sedan kan man ju säga att det kanske hade kommit ändå, att det liksom var ett år som jag ändå hade fått all denna skit, men det får vi ju aldrig veta eller hur?! Idag går alla hästar barfota, alla klarar det och mår bra. Men jag kommer aldrig att ha hit någon barfota verkare igen, så är det bara. Men jag har blivit en erfarenhet rikare och fått några bra tips under den tiden, samt lärt mig massor om hovens funktion mm, så kanske det var en mening ändå att mina hästar skulle ha problem så jag fick lära mig mer... Stackars djur... Jag har inga hältor på mina hästar, har aldrig haft (peppar peppar), de skador jag haft på mina hästar kan inte härledas till dåligt verkade/skodda hästar, förutom fången då... Jag kommer att sko mina hästar vid behov. Jag tror att dagens avel påverkar hästarna och kvalitén på hovar är väldigt olika. Hästarnas uppväxt, foder, hovvård, arvsanlag mm spelar in. En häst i det vilda med dåliga hovar klarar inte av att hänga med de friska hästarna och blir därmed ett lättare byte för rovdjuren, därför sållas de bort, liksom andra svaga individer... En flock med vildhästar måste bestå av starka individer, precis som en flock med rovdjur eller vad det nu kan vara. I det vilda går det till så. Därför kan man inte, enligt mig, säga att alla hästar kan gå barfota "för så är det i det vilda" eller "så var det i hästarnas ursprung"... 

Det här är min historia, sedan vet jag att det finns fler som har samma erfarenhet som jag har och det finns de som har omvänt. Och det är ju helt naturligt. Inget är ju svart eller vitt eller hur?!  

Kram på er!

Skriver

Kerstin

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Skapa flashcards