Stallrosen

Alla inlägg under december 2011

Av Kerstin - 24 december 2011 00:33

Vi öönskar er alla en riktigt

GOD JUL!!

 

Snön hade inte riktigt kommit när bilderna tog och sedan snön kom har vi inte hunnit ta nya bilder..

 

Ha en riktigt trevlig julafton!

Glöm inte att njuta!

Önskar

Kerstin m familj och djur!

  

Av Kerstin - 23 december 2011 07:39

Vad tiden går!! Våran lilla söta Fingal Olsson, alias Dexter föddes denna dag för exakt 1 år sedan...

 

Då fick han lätt plats i kattens korg....

 

Idag sover han lite här och där....

   

Hu kan denna lilla söta blivit så stor, så fort..

Grattis sötaste lilla Fingal Olsson!!

 

Önskar matte och resten av familjen!

Av Kerstin - 22 december 2011 22:37

Walle, Walle Walle.... Har haft lite blandade känslor för honom. Egentligen inte för honom, men historien runt honom, det var lite struligt innan han till slut landade i mitt stall. Sådant sätter sina spår, vare sig man vill eller inte. Sedan har det ju tagit ett tag för honom att landa i sin nya miljö också. Walle tyr sig väldigt mycket till en. En häst, en person. Vill ha rutiner. Blir väldigt upprörd om det inte är som det ska. Blir väldigt olycklig när han inte får gå med Secret. Jag tycker det är konstigt att 2 osäkra individer tyr sig så starkt till varandra, men samtidigt så är det ganska naturligt eftersom både Prins och Zabina inte direkt verkar ha något större behov av andra hästar i sin närhet. Sällskap vill de ha, men det behöver inte vara närkontakt. Tillbaka till Walle. Vi har inte haft några som helst problem med Walle, förutom höger bakben då... Men så idag när ÄNTLIGEN killarnas utestall/vindskydd kom på plats så skulle ju det introduceras för de små. Curre klve ju in direkt, inga funderingar här inte. Matte sa ju gå så då går jag. Sullivan, följde med efter lätt övertalning (ca 30 sekunder..), min duktiga guldgosse!

 

Och så kom turen till Walle då... Nja, sa han, mörkt och påminde om en transport kanske.. Backade bestämt bakåt (som han gör när man lastar). Då tog jag kedjegrimskaftet under hakan, bara för att hindra honom att backa. Gick fram mot öppningen, han stannade, jag klev in, han backade, det stramade lite under hakan, han stannade direkt (han är en super känslig kille), tog ett steg fram, eftergiften kom ju.. Hmm, ok då tyckte han och klev in efter mig. Blev väldigt orolig där inne och ville ut, men jag stod kvar och klappade lite och det tog bara en liten stund så stod han helt avslappnad bredvid mig och myste. Sedan gick vi runt och kollade, gick ut och sedan in igen, då följde han mig helt lös. Och sedan blev det jätte mys utanför.    Idag växte han verkligen. Fick ta honom på öronen utan problem och även här om dagen så stoppade han huvudet själv i grimman och jag fick klia på öronen och nacken utan problem. Det går åt rätt håll och han kommer med all säkerhet att bli den fina ponny som jag trodde när jag köpte honom.

Just nu sitter jag och kollar på inspelad dressyr, suck..... Gud vad jag vill....

Förhoppningsvis så kommer Secrets nya sadel i morgon!! Vi kommer att bli SÅ fina i vår nya outfit, om hon nu kan ha sadeln vill säga... Frågar som Camilla gjorde; "Gissa vilken färg den blir i?"


Ha det så bra!

Önskar

Kerstin

Av Kerstin - 21 december 2011 23:11

Varit vaken sedan 7.40 i går, dvs tisdag. Minus en timme när jag slumrade i morse. Barnen skulle åka taxi hem från skolan, jag hade dubbelcheckat det och allt var ok. Så jag kom hem från natt jobbet, skjutsade ungarna till skolan och hem fixade lite innan jag stöp i sängen... Gissa om jag blev mindre glad när dotterns fröken ringer och meddelar att den kära    rektorn dragit in taxin hem.... Så det var bara att kliva upp och hämta dem! Sedan var det ju liksom bara att fortsätta dagen. Hästarna, stall och hundar fick sitt innan vi for till shopping centrumet och åt julbord samt att jag köpte de sista julklapparna till barnen. Släppte av dem hos mormor först, så klart..

Upp till Arken där barnen köpte kalk till Sköldiz, samt saltsten till kanin och marsvinen. Det fick de göra för sina egna pengar. Kom på att de faktiskt aldrig behöver betala något, men från och med nu ska de få köpa sådana här små saker, är ju inte för mycket begärt. Nytt schabrak till Secret och Sullivan inhandlades och ett innetäcke till Zabina, hon ska ju klippas igen och det blir säkert kallt då. På rea naturligtvis...  

Trots nästan 2 dygn utan sömn så har jag liksom inte hunnit med så mycket ändå.. Fattar inte...

Trevlig kväll önskar

Kerstin

Av Kerstin - 21 december 2011 00:48

Har inget att skriva om...

Ljuvligt väder idag, en ridtur hade suttit fint, men julen står framför dörren och säger åt mig att bli klar inne först... Men hundarna måste ju ut så en härlig skogspromenad blev det allt.

Ungarna har klivit upp själva i 19 dagar, ställt klockan för att hinna öppna kalendern innan skolan. Så imorse råkade jag snooza över lite och gissa vilka fler som gjort det!?   Så de fick vara hemma, orkade inte stressa iväg. Sedan märkte jag att det var den 20:e... Men då ska ju jag jobba?? Hade fått för mig att det var en onsdag... Opps, så försvann den kvällen... Känner mig som yrrol nu, ha ha!! I morgon har vi julfrukost på Hööks, men jag vet inte om jag orkar dit till halv nio... Får se.. Natten hittills har inte varit lugn...

Idag så ringde han som lovat att han ska vända och flytta på utestallet (för ett bra tag sedan), men NU skulle det ske... I morgon, fast då fattades det lite saker vi behöver, men på torsdag... Eller kanske fredag morgon innan jag börjar jobbet... Suck, SKA bli gjort innan julafton iaf har han lovat.. Suck, mycket för alla nu. Och så hade de lyckats sälja all halm!! Jag som tingat en boll.. Tur jag har min höbonde... Jag har flyt nu..


Natten på er!

Kerstin


Av Kerstin - 19 december 2011 20:01

... Eller.... Allt klär den skönhet, sägs det.. Så därför så fick min FUX färgade dam ett LILA täcke på sig idag!!

  

 

Eller????

Fick en fråga hur det går med mina hästar...Jo det går väldigt bra. Fast de fick ju en oplanerad vila pga halkan. Och veckan före jul har de inplanerad vila av förklarliga själ... Men sedan så...

 

Linslusen Walle ville också vara med på bild..

 

Och gummi hunden Dexter, så klart..

Over and out!

Kerstin

Av Kerstin - 17 december 2011 22:00

Är du med i någon sekt??? Kanske inget man går ut med så där, mest troligt är det nog att man inte ens vet att man är med i en.

Hur tänker jag nu då??

I verkliga livet, utan för hästarnas värld ( ja det finns ett liv utanför stalldörrarna också   Vet att det låter helknasigt, men så är det!!), där finns det ju en hel del olika sekter. Bland annat så hade Tv3:s "Sanning & konsekvens" ett reportage om en kvinna på Öland som kunde prata med djur och hade diverse kurser hon fick alla sina "anhängare" att "tro" att de blivit sexuellt utnyttjade av familj, anhöriga och nära vänner, en redan som spädbarn... Hon sysslade med hjärntvättning och mjölkade folk på enorma summor pengar, samt splittrade familjer.

En annan sekt som fascinerat mig är ju Scietologi, skapad av L Ron Hubbard. Han skrev några böcker om lite övernaturliga saker och blev lite arg när de inte blev tagna på allvar, startade en rörelse runt de här böckerna och några år senare så var han multimiljonär och bedrev en sekt. Man får ju betala massor för att få gå med i denna kyrka och ta del av denna "tro".

Om vi då vänder oss tillbaka till hästvärlden, har vi några sekter här då?? Så klart vi har... Monty, Parelli, Bent, och några av de största inom hopp och dressyr världen.

Har ni varit på någon "show" med någon av Monty eller Parelli?? Där sitter massor av anhängare och kanske inte ropar halleluja i kör, men det är lite "WOW" och annat som kommer i kör. Man får höra om hur Monty blev misshandlad som liten och om Parellis son som har ett handikapp, men ändå lyckas med hästarna. Och hur nu detta ändrat deras liv och leverne, tårar och lite halleluja... Och naturligtvis så kostar det massor att vara med på dessa clinics, samt att du naturligtvis lyckas SÅ mycket bättre om du köper deras barbackapad, eller snöre, förlåt, string.. För så mycket mer pengar än om du åker på Biltema och fixar ett eget snöre, förlåt, string... Och ve o fasa om du kommer med en repgrimma från Hööks, den har ju inte rätt tyngd, knutar och färg.. Nej den ska vara måttbeställd från USA.. Om man går och kollar på en kurs i Akademisk ridkonst så får man betala för att stå på läktaren... Jag har ännu aldrig varit på en hopp eller dressyrträning där man måste betala för att titta på... Att vissa hopp/dressyr tränare kan tycka att viss utrustning fungerar bättre och förespråkar den, kan säkert hända. Inget jag har råkat ut för, men finns säkert de som gör det. Men fortfarande så stängs inte folk ute. De som är intresserad är välkommen att sitta på läktaren och titta och ta till sig av den kunskap som förmedlas. Är det en väl meriterad tränare så betalar man mer, vilket inte alltid är berättigat tycker jag, men det beslutet är ju upp till den som rider.

Jag tycker det är så tråkigt att det är så, eftersom jag tycker att den akademiska ridningen/tänket är så bra. Jag tycker Parellis lekar och metoder är sunda och bra för hästen och människan. Men varför måste de här grupperna stänga ute folk?! För det är ju det de gör när dörrarna stängs och man måste betala för att komma in. Hur ska de då kunna sprida sin filosofi till oss "vanliga hästfantaster". Jämför med kyrkan, kyrkan är öppen för alla, medan många av de andra religionerna/sekterna har olika avgifter för att man ska få ta del av deras tro/filosofi... Jag ser vissa likheter... Ni då?!   

Jag föraktar inte det som lärs ut, men varför inte öppna upp och låta folk ta del av det som predikas. Men öppnas dörrarna så sinar deras inkomster, för ju fler vi är som kan sprida något, ju mindre blir vinsten för sektledarna.

Håll med om att mycket stämmer, även om jag kanske dragit det till den yttersta spetsen.

Filosoferar

Kerstin

Av Kerstin - 16 december 2011 08:20

Blir lite lugnt nu framöver. Jobbar lite istället. Sedan ska ju de sista julklapparna köpas, maten handlas och så måste jag väl dammtorka av bokhyllan.... Och lite annat kanske    Sliter inte direkt ut mig på städningen, men ibland så vill man ju ändå göra lite extra..

Jobbar jag 10 till 19, hemma till 19.45, skjutsat barn på morgonen, fixat med hundar och hästar och så blir det ju lite hästar mm när man kommer hem, så är man liksom nöjd sedan.. Och dagen är/blir egentligen väldigt ointressant. Inga gatlysen och isgata på gården så hästarna får halka runt i hagen fram tills det blir lite bättre. Skulle behöva åka iväg med dem, men det får bli under jullovet. Mest synd att det blir stiltje med Secret. Men det går ju inte att få henne att slappna av när det är så halkigt ute... Skördaren är klar i skogen i alla fall, så bara isen försvinner så kan man ge sig ut i skogen igen. För nu är det timmerbilarna som kör efter vägen.. Är det inte det ena så är det det andra.

Tror jag har köpt en dressyrsadel till Secret.....   

Ha en toppen dag!

Önskar

Kerstin

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14
15
16 17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27 28
29
30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards